O hrozbě sesuvu stát věděl, měl přestat stavět. Vědci popsali selhání při stavbě D8

Jan Horák Jan Horák
14. 7. 2020 5:30
Státu se dál hroutí konstrukce, že za obří sesuv půdy na kus rozestavěné dálnice D8 v Českém středohoří výlučně odpovídá přilehlý lom. Kvůli závalu žaloval jeho provozovatele o více než miliardu korun. Revizní posudek už dříve vyloučil, že obří pohyb půdy způsobila pouze činnost lomu. Deník Aktuálně.cz nyní získal doplnění expertizy, jež v podrobnostech pojmenoval zásadní odpovědnost státu.
Sesuv na dálnici D8 se v červnu 2013 odehrál na jejím posledním úseku u Dobkoviček na Litoměřicku.
Sesuv na dálnici D8 se v červnu 2013 odehrál na jejím posledním úseku u Dobkoviček na Litoměřicku. | Foto: Ludvík Hradilek

Zemina v objemu více než 400 tisíc metrů krychlových se utrhla 7. června 2013. Vzala s sebou několik stovek metrů železniční trati, nakonec se navršila na rozestavěný úsek dálnice D8. Pod sesuvem skončilo 200 metrů autostrády. Už více než čtyři roky se kvůli tomu odvíjí soudní spor, na jehož konci má být určení viníka katastrofy. Při vede stát s firmou Kámen Zbraslav, v žalobě si řekl o 1,037 miliardy.

Expertizy stěžejní pro rozhodnutí sporu však čím dál více ukazují na to, že k sesuvu přispěl ze všeho nejvíc stát. Jeho argumenty proti firmě slábnou. "Investor nereagoval adekvátně, varovné indicie nadcházejícího sesuvu byly řešeny nekoncepčně v rámci lokální stabilizace povrchových sesuvů v zářezu (dálnice)," zní jeden ze závěrů doplnění revizního posudku, jejž soud obdržel v druhé půli května.

Znalci z Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd explicitně uvedli, že investor výstavby, Ředitelství silnic a dálnic, měl pečlivě vyhodnocovat průběžná měření mapující chování horninového prostředí. Monitoring jasně ukazoval na hrozbu sesuvu. Podle expertů měl v danou chvíli stát reagovat jediným způsobem: okamžitě zastavit stavební práce a odvodnit svah zatížený vydatnými srážkami.

Z doplnění posudku navíc plyne, že Ředitelství silnic a dálnic zadělalo na zával dávno předtím. Fatální chybu udělalo už na samém počátku stavby inkriminovaného úseku. "Je ovšem třeba zdůraznit, že předejít sesuvu bylo možné jen vhodnou celkovou změnou projektového řešení (výstavby dálnice), nikoliv drobnými stavebními a odvodňovacími úpravami během stavby," píší znalci.

Proti lomu stojí ŘSD a Správa železnic

Stát přitom s celkovým zajištěním zářezu dálnice v podkladových dokumentech pro stavbu počítal. Jakmile se však začalo se stavebními pracemi, projekt se změnil a od komplexních prvků pro stabilizaci svahu se ustoupilo. V této souvislosti už původní revizní znalecký posudek konstatoval, že způsob vedení dálnice zvolený státem byl v dané oblasti, opakovaně popsané jako sesuvné, špatnou variantou.

Proti žalované firmě Kámen Zbraslav stojí Ředitelství silnic a dálnic spolu se Správou železnic, která se k nároku na odškodnění za poničenou dálnici připojila kvůli stovkám metrů stržené tratě. Sporné strany dodaly soudu 21 expertiz podporujících jejich stanoviska. Firma odpovědnost za katastrofu odmítá, obě státní organizace jí naopak přičítají výlučnou vinu.

Ke sporu nemuselo dojít

  • Doplnění revizního posudku ukazuje kromě příčin závalu na D8 na další důležitou věc: původní žaloba státu stojí na vodě. Žalobu nechaly Ředitelství silnic a dálnic a Správa železnic vypracovat na základě posudku, k němuž přitom samy nedodaly kompletní data, ačkoliv je k dispozici měly.
  • "V době zpracování analýzy (pro žalobu) nebyly zpracovatelům dány objednatelem (Ministerstvem dopravy ČR) k dispozici veškeré podklady, zejména pak záznam měření z inklinometru (…) nacházejícího se v patě zářezu horního pásu dálnice," upozorňují akademici. 
  • "Ukazuje se, že pokud by příslušná data byla dostupná dříve, pak by k žádnému soudnímu sporu nikdy nedošlo," je přesvědčený právní zástupce firmy Kámen Zbraslav Pavel Sedláček.

Smyslem revizního posudku zadaného soudem bylo zahladit protichůdné body analýz a poskytnout jasné podklady pro rozetnutí sporu. "Superexpertiza" vyhotovená loni na podzim vyjmenovala tři hlavní příčiny fatálního pohybu zeminy: nezajištěný zářez dálnice D8, nadměrné srážky a zatížení horní hrany později utržené zeminy sutěmi z činnosti kamenolomu. 

Pro rozvoj sesuvu byl klíčový zářez dálnice

Aktuální doplnění stěžejního posudku zmíněné body dále rozvádí. Firma Kámen Zbraslav závalu z června 2013 přispěla tím, že neohlídala podzemní vody z prostoru lomu. "Pomohla by k odvrácení hrozícího sesuvu neukládáním drceného kameniva na hranu svahu a zabráněním nebo zmírněním změn hydrologického a hydrogeologického režimu způsobených rozšířením lomové těžby," zjistili experti.

Nicméně na zásadní podíl státu podle vědců ukazuje skutečnost, odkud zemina získala impulz pro své ničivé dílo. Pohyb půdy začal a dále postupoval od místa "zakousnutí" dálnice do svahu. "Kinematika pohybu a pozorované deformace (…) ukazují, že postupný rozvoj reziduální pevnosti (nejmenší míra odporu bránící sesuvu, pozn. aut.) od zářezu směrem vzhůru byl pro rozvoj sesuvu klíčový."

Kdo způsobil sesuv na D8 | Video: Geotechnici Ostrava, VŠB-TUO

"Z obsahu revizního znaleckého posudku ve znění jeho doplnění je zřejmé, že se již projevuje shoda zahraničních a tuzemských soudních znalců, pokud jde o příčiny sesuvu z roku 2013, tedy že příčina netkví v provozu kamenolomu," reagoval pro Aktuálně.cz právní zástupce firmy Pavel Sedláček. Dodal, že jeho klient takové závěry vítá a že to potvrzuje jeho dlouhodobý postoj v celé věci: že firma za sesuv odpovědná není.

Ředitelství silnic a dálnic ani Správa železnic na žádost Aktuálně.cz o stanovisko k aktuálním expertním závěrům nereagovaly. Po obdržení doplnění posudku nařídil soud další jednání ve sporu na listopad. "Není vyloučeno, že zdejší soud rozhodne ve věci ještě v tomto roce," sdělila Aktuálně.cz Markéta Fikoczková, mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 5, kde se miliardová pře odehrává.

Sanace za půl miliardy a jeden pruh dálnice

  • Sesunutá zemina se začala z místa odstraňovat v listopadu 2014, první etapa odtěžení vyšla na 70 milionů korun. V září 2015 pokračovala akce druhou etapou, která přišla na 400 milionů korun.
  • Poslední dostavěný úsek dálnice D8 (Lovosice - Řehlovice) se zprovoznil 17. prosince 2016. Kvůli nestabilnímu podloží a pokračujícím zajišťovacím pracím se ale v úseku jezdilo jedním pruhem, kompletní provoz bez omezení začal 20. září 2017.
Zdroj: Jan Horák
 

Právě se děje

Další zprávy