ČT neunikla statisícovým pokutám: Za erekci i Synot

Tomáš Fránek
26. 5. 2010 11:15
Česká televize porušila zákon při vysílání reklam, soud pokuty potvrdil
Foto: Ludvík Hradilek

Brno - Česká televize definitivně neunikne statisícovým pokutám. Zaplatí za to, že v rozporu se zákonem odvysílala mimo reklamní čas prezentaci firem propagující výrobky na erekci nebo kurzové sázení.

Nejvyšší správní soud podle informací Aktuálně.cz zamítl stížnosti televize na rozhodnutí televizní rady. Právě ta ČT pokutu za odvysílání reklamy na přípravek Clavin a také na kurzové sázky společnosti Synot Tip udělila.

Česká televize se bránila, že jde o takzvané sponzorské vzkazy. Tyto spoty se nepočítají do určeného reklamního času ve vysílání a znamenají tak příjem navíc.

Je to jednoznačně reklama

Televizní rada a nyní i soud však rozhodly, že jak v případě Clavinu, tak sázkové společnosti Synot Tip šlo o reklamu.

Za Clavin dostala televize pokutu ve výši 400 tisíc korun a podle soudu šlo jednoznačně o reklamu, která má lidi přesvědčit ke koupi výrobku.

"Celkové vyznění předmětného spotu, kdy se v obraze krabička s výrobkem zvětšuje a jedním rohem zvedá se zvukovým doprovodem, přičemž mužský hlas ubezpečuje o zkvalitnění erekce s rychlým nástupem účinku a končí zvoláním: 'Clavin, můžem hned!' vykazuje dynamický charakter," rozhodli soudci.

Podobná situace byla i u spotu propagující kurzové sázení ze společnosti Synot Tip, za to televize dostala pokutu ve výši 80 tisíc korun.

I tady šlo podle soudu jednoznačně o reklamu.

"Divák je tak upozorňován na možný finanční profit plynoucí z využití nabízené služby s tím, že je zdůrazněno, že sázející nemusí na výhru čekat, neboť výsledek své sázky se dozví ještě téhož dne (slogan: 'Víte, kdo dnes vyhraje?'). Spojením uvedených prvků (citovaný slogan, krátký příběh radujících se mužů se zobrazením sázkového automatu) dostává spot reklamní obsah, protože ve svém celkovém vyznění přímo vybízí diváky k uzavření propagované sázky," rozhodli soudci Nejvyššího správního soudu.

Nejvyšší pokuta za cestování

Spory o sponzorské vzkazy ale budou pokračovat dál.

Česká televize totiž začátkem května dostala od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání pokutu v maximální možné výši 2,5 milionu korun za odvysílání nedovolené reklamy cestovní kanceláře Exim Tours.

Televize podle sdělení rady desetkrát za sebou odvysílala sponzorský vzkaz cestovní kanceláře, který byl ve skutečnosti řádně neoznačenou reklamou. Část rady se ale proti rozhodnutí postavila s tím, že výše pokuty je v porovnání s obdobnými případy nepřiměřená.

 

Právě se děje

Další zprávy