Anketa: Hodnocení má žáky motivovat, ne srážet. Přínosem je i pro nás, říkají učitelé

Michaela Endrštová Magdalena Synková Michaela Endrštová, Magdalena Synková
13. 12. 2022 16:29
Ačkoliv na vysvědčení stále převládají známky, učitelé si zvykají používat během výuky také takzvané formativní hodnocení. Tedy takové, které je průběžné a poskytuje žákům zpětnou vazbu. Jakým způsobem to učitelé udělají, už je na nich, možností mají mnoho. Učitelé tímto způsobem zjišťují, co se žáci dosud naučili. Aktuálně.cz se zeptalo učitelů na jejich zkušenosti s tímto typem hodnocení.

Text vznikl za podpory Nadace České spořitelny v projektu Chytré Česko

Učitel ZŠ Solidarita Pavel Bobek
Učitel ZŠ Solidarita Pavel Bobek | Foto: Global Teacher Prize

Pavel Bobek, učitel Základní školy Solidarita v Praze a finalista Global Teacher Prize 2022

Nemá cenu učit žáky naslepo - naopak je nutné, abychom neustále ověřovali, nakolik aktuální látku pochopili. Jedině tak můžeme udělat informovaný úsudek o tom, zda se v tom, co se právě učíme, můžeme posunout o další krůček dopředu a dobrat se toho, jestli ve třídě někdo potřebuje extra podporu. Proto je formativní hodnocení jedním z hlavních pilířů mé výuky. 

Paleta způsobů, jak zjistit, zda je celá třída nadále na palubě a jestli jsme náhodou někoho nepoztráceli, je široká: mohu zadat úkol, který žáci vypracují na mazací tabulky, které na povel zvednou nad hlavu - a já mám hned přehled o tom, jak jim co jde. Mohu po nich chtít, aby souhlasně dávali palec nahoru, nebo naopak dolů pro nesouhlas. Mohu je vystavit před obvyklou chybu a chtít po nich, aby ukázali na místo ve větě, kde k chybě došlo, vysvětlili to spolužákovi a navrhli způsoby zlepšení. Někdy stačí dát po otázce ruku k uchu a nechat celou třídu sborově skandovat odpověď.

Aby se ale kolečko zpětné vazby uzavřelo, nestačí jen zjišťovat, jak na tom žáci jsou. Je nutné také reagovat a v tom je ta formativnost. Někdy stačí úsměv nebo malý posunek, aby žák věděl, že si jeho pokroku a práce všímáte. Jindy je potřeba podpořit jednotlivce, s celou třídou se vrátit k něčemu, čemu nerozumí, nebo - a i to se může stát - zkusit látku vysvětlit nanovo.

Když učíme tímto způsobem, měli by všichni žáci dobře prospívat. A protože co nám jde, to nás také baví, zvyšuje taková výuka také motivaci - jak žáků pro daný předmět, tak nakonec i učitelů. Není nic lepšího než pracovat se třídou, kde je cítit zájem a radost z učení. Učit formativně je tedy win-win jak pro ty, kdo sedí v lavicích, tak i pro člověka za katedrou.

 

Právě se děje

Další zprávy