Armádní speciál zůstal v hangáru. Čeští hasiči letěli pomoct do Bejrútu se Smartwings

Jan Horák Jan Horák
Aktualizováno 5. 8. 2020 16:25
Ve čtyři hodiny odpoledne se z ruzyňského letiště vznesl letoun s více než třemi desítkami českých elitních hasičů, kteří budou pomáhat se záchrannými pracemi v explozí těžce poničeném Bejrútu. Podle zjištění Aktuálně.cz speciální tým USAR neletěl s armádním speciálem, ale jeho přepravu zajišťuje společnost Smartwings. S armádou se přitom jednalo. Smartwings spoluvlastní čínský státní fond CITIC.
Čeští hasiči odletí do Bejrútu se Smartwings.
Čeští hasiči odletí do Bejrútu se Smartwings. | Foto: Travel Service

Elitní tým Medium USAR mířící do libanonského Bejrútu čítá šestatřicet hasičů plus jednoho lékaře z Úrazové nemocnice v Brně. Skupina se specializuje na vyprošťování lidí z trosek. Do Libanonu nevyrazila na palubě armádního speciálu, ale letadlem firmy Smartwings. 

"Se Smartwings je uzavřena dlouhodobá smlouva pro případ přepravy s požadavkem větší vzdálenosti a zejména množství materiálu a osob, který Armáda ČR nemůže splnit. Navíc je z hlediska povolení letu rychlejší využití civilního letu před letem vojenským," vysvětlil Aktuálně.cz ministr vnitra Jan Hamáček, pod jehož resort hasičský záchranný sbor spadá.

Podle informací Aktuálně.cz se přitom s ministerstvem obrany kvůli vypravení hasičů v noci jednalo, k dispozici je například letoun Casa. "V noci proběhla pouze telefonická konzultace, oficiální požadavek z ministerstva vnitra jsme neobdrželi. Pokud by bylo třeba, letecký speciál by byl po vyžádání připraven v řádu hodin," sdělil Aktuálně.cz mluvčí resortu Jan Pejšek.

Vedení hasičů nakonec zvolilo letoun Smartwings. "Máme nasmlouváno, že v takových případech můžeme letět armádním letadlem nebo se soukromou společností. V daném řádu hodin, kdy je potřeba vypravit let, se pak hledá nejdostupnější a nejrychlejší řešení," řekla Aktuálně.cz mluvčí hasičského záchranného sboru Nicole Studená.

Náklady na podobné lety jsou i 20 milionů

Pro výběr dopravce v nouzové chvíli se podle Studené primárně přihlíží k povaze záchranného týmu, jenž se na pomoc vysílá. "Když je rozhodnuto, že USAR tým má odletět, rozhoduje se podle velikosti týmu, jaké má vybavení a co všechno se tam veze," podotkla mluvčí. 

Kapacitně by letoun Casa odpovídal, v jeho možnostech je pobrat 66 lidí. Výsadkářů s plnou výzbrojí může přepravit 46. Na druhou stranu v jeho neprospěch mohla hrát rychlost, Casa cestuje zpravidla tempem 480 kilometrů za hodinu. Armáda však má v letovém parku i Airbus A-319 CJ, jenž má kapacitu 98 lidí a může dosáhnout cestovní rychlosti 850 kilometrů v hodině.

Podrobnosti ke smlouvě se Smartwings mluvčí nepřiblížila. Zpravidla se však uzavírá rámcová smlouva, v jejímž rámci platí objednatel za využití konkrétní služby. Čeští hasiči takto na palubě Smartwings odlétali třeba roku 2015 do Nepálu, který postihlo zemětřesení. Vláda tehdy za to zaplatila 20 milionů korun.

Ve společnosti Smartwings drží 49,9 procenta akcií čínský státní fond CITIC, druhou část ovládají prostřednictvím firem čeští byznysmeni Jiří Šimáně a generální ředitel firmy Roman Vik.

Vik v květnu v rozhovoru pro DVTV uvedl, že koronavirová krize letecký průmysl včetně Smartwings dramaticky zasáhla. V souvislosti s finanční kondicí firmy tehdy řekl, že je připravena vzít si úvěr ve výši 2,5 miliardy korun, pokud se za něj zaručí stát.

Letadla Smartwings se zásadním způsobem podílela na podpoře leteckého mostu z Číny, jehož prostřednictvím se v průběhu jara při nouzovém stavu dopravovaly do Česka zdravotnické pomůcky. V domlouvání služeb Smartwings se tehdy osobně angažoval přímo ministr vnitra Hamáček.

 

Právě se děje

Další zprávy