České firmy se k bojkotu Facebooku nepřidávají. Nemůžeme si to dovolit, říká Slevomat

Radek Dragoun Radek Dragoun
20. 7. 2020 11:49
Zastavme nenávist pro zisk, vyzývají některé zahraniční firmy v rámci kampaně Stop Hate for Profit a končí s inzerováním na Facebooku, který podle nich nedostatečně bojuje proti nenávistnému obsahu. K iniciativě se přidaly již stovky společností. Jak však ukázala anketa deníku Aktuálně.cz, největší české firmy nebo česká zastoupení se až na výjimky do kampaně nezapojí.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

"Pošlete Facebooku silnou zprávu: Vaše zisky nikdy nestojí za propagaci nenávisti, bigotnosti, rasismu, antisemitismu a násilí," vyzvali autoři iniciativy na svých stránkách. Nelíbí se jim, že sociální síť podle nich nedostatečně bojuje s nenávistným obsahem na svých stránkách, protože by tím ohrozila své příjmy z reklamy. Ty tvoří 99 procent výnosu Facebooku

Ke kampani, která odstartovala krátce po smrti George Floyda a rozsáhlých demonstracích proti rasismu ve Spojených státech, se následně přidaly desítky významných firem včetně největšího výrobce nealkoholických nápojů Coca-Cola, sítě kaváren Starbucks, sportovních značek Adidas a Puma či technologické firmy Microsoft.

České firmy nebo společnosti, které mají v tuzemsku významné zastoupení, však dosud připojení se k bojkotu pouze zvažují či ho rovnou vylučují. Výjimku tvoří například automobilka Škoda Auto, která se k protestní akci připojila jako součást koncernu Volkswagen.

"Prostředí, ve kterém se objevují lživé zprávy či nenávistné formy vyjadřování, je pro nás nepřijatelné. Z tohoto důvodu ruší koncern Volkswagen a jeho značky zadávání reklamních kampaní na Facebooku. Nenávistné projevy, diskriminační komentáře a příspěvky obsahující nebezpečné a nepravdivé informace nesmí zůstat bez následků," vysvětlila postoj automobilky její mluvčí Simona Havlíková. Kolik mladoboleslavská automobilka předtím do reklamy na Facebooku investovala, však prozradit nechtěla.

K protestu se připojila i německá energetická společnost E.ON, která distribuuje elektřinu i v Česku. "Zavíráním očí a ignorováním problém nezmizí. Pro tento krok jsme se rozhodli, protože současná pasivita ze strany Facebooku se neshoduje s hodnotami naší značky," vysvětlila firma před časem - paradoxně právě na Facebooku. Podobné důvody vedly ke stejnému kroku také celosvětově působící českou antivirovou společnost Avast.

Tipsport nebo T-Mobile se ještě nerozhodly

Jde ale spíše o výjimky, přestože v některých českých firmách se o tématu diskutuje. Například sázková kancelář Tipsport chce na dalším obchodním setkání se zástupci Facebooku téma potírání nenávistného obsahu na sociálních sítích otevřít. "Vyžádáme si od nich informace o krocích, které v této věci podnikají, abychom mohli zvážit naše případné další kroky," vysvětlil mluvčí Václav Sochor.

Jestli je tedy reálné, že by se sázková kancelář po neuspokojivých odpovědích ze strany Facebooku ke kampani připojila, předpovídat nechtěl. O případném zapojení do kampaně se vede řeč také u T-Mobilu nebo v neziskové organizaci Člověk v tísni.

Řada firem však už nyní odmítá, že by se do kampaně připojila. Jednou z nich je i Slevomat, podle kterého iniciativa nepřišla v nejlepší dobu. "Tím myslíme dobu po koronaviru. Tudíž zcela upřímně jsme o zapojení neuvažovali, Facebook je vedle Googlu náš nejvýkonostnější kanál a v této době, kdy se pomalu začínáme stavět na nohy, by nás asi výrazně ovlivnilo, kdybychom na něm inzerovat přestali," vysvětluje Tomáš Holý ze Slevomatu.

Právě to, jak moc na bojkotu budou tratit samotné firmy, bude důležité pro budoucnost kampaně jako takové. Oslovit danou skupinu zákazníků jinou inzercí než na Facebooku může být pro mnohé obtížné, v některých případech i nemožné. Zřejmě z toho důvodu například Volkswagen nebo Coca-Cola zatím svůj bojkot omezily pouze na jeden měsíc.

Bojkot reklamy není kultivovaný, míní O2

Svého výsadního postavení si je vědom i šéf Facebooku Mark Zuckerberg. Podle informací serveru The Information proto také na poradě vedení prohlásil, že zadavatelé reklamy, kteří se k bojkotu připojili, se časem na platformu zase vrátí. Navíc dodal, že sociální síť nebude měnit pravidla nebo přístup kvůli ztrátě malého procenta tržeb.

Jiné firmy působící v Česku nepovažují iniciativu za vhodnou z jiných důvodů. Tisková mluvčí O2 Jitka Pajurková tvrdí, že si uvědomují, že nenávistného obsahu zejména na Facebooku přibývá a že by provozovatelé sociálních sítí měli obsah regulovat. "Bojkot reklamy ale nepovažujeme za kultivovanou a relevantní formu změny. V rámci našeho dlouhodobého projektu O2 Chytrá škola se naopak snažíme jít cestou edukace," vysvětluje mluvčí O2.

K akci se nepřipojí ani internetová televize Mall.tv. "Ne snad proto, že by nám bylo lhostejné šíření dezinformací a nenávistného jednání, ale proto, že bojkot je pro nás nástrojem k rozdělování společnosti, nikoli k podněcování konstruktivního dialogu a otevřené komunikace," říká mluvčí Eva Albrechtová.

 

Právě se děje

před 14 minutami

V USA půjde do dražby vzácná malba Sandra Botticelliho

Newyorská aukční síň Sotheby’s v lednu nabídne malbu italského renesančního mistra Sandra Botticelliho, na níž je zobrazen mladý muž držící medailon. Podle Sotheby’s není vyloučeno, že se dílo prodá až za 100 milionů dolarů, což je v přepočtu 2,32 miliardy korun. Příležitosti pro koupi Botticelliho portrétů jsou mimořádné vzácné, píše agentura AP.

"Nenapadá mě žádné podobné Botticelliho dílo, které kdy bylo na otevřeném mezinárodním trhu," říká Christopher Apostle, jenž v aukční síni vede oddělení prodeje děl starých mistrů. "Skutečnost, že se ví jen o 12 portrétech Botticelliho, tento obraz řadí mezi výkvět," pokračuje. "Svým způsobem jsou to ty nejosobnější věci, které vytvořil. Je to něco, co dělal jen s jednou další osobou."

Aukční síň doufá, že navzdory pandemii covidu-19, která po celém světě způsobila značný hospodářský propad, by se obraz mohl prodat draze. Poslední dílo, které dosáhlo takových výšin, byl obraz impresionisty Claudea Moneta s názvem Meules (Kupky sena). Ten byl v newyorském Sotheby’s vydražen loni za 110,7 milionu dolarů, v přepočtu přes 2,5 miliardy korun.

Zdroj: ČTK
před 57 minutami

Ve Vatikánu rezignoval kvůli skandálu vlivný kardinál Becciu

Ve Vatikánu dnes rezignoval na svou funkci vlivný italský kardinál Angelo Becciu, prefekt Kongregace pro blahořečení a svatořečení. Podle agentury AP je jeho odchod spojen se skandálem kolem kontroverzního nákupu luxusních nemovitostí v Londýně za peníze církevního státu. Vatikán rezignaci nekomentoval.

Dvaasedmdesátiletý Becciu neskončil pouze v čele jedné z kongregací, ale vzdal se i svých kardinálských pravomocí. Znamená to, že se například nebude moci zúčastnit dalšího konkláve, které volí nového papeže. Naposledy se něco takového stalo před dvěma lety, kdy kvůli obvinění ze sexuálního zneužívání dětí a mladých mužů rezignoval americký kardinál Theodore McCarrick.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Soud v Novém Jičíně uložil ženě za porušení karantény podmíněný trest

Tříletý trest vězení s podmíněným odkladem na čtyři roky uložil dnes Okresní soud v Novém Jičíně dvaatřicetileté ženě, která podle žalobce porušila karanténní pravidla nařízená kvůli jejímu onemocnění covidem-19. V době, kdy měla být podle hygieniků v izolaci, jela taxíkem do nemocnice vyzvednout matku a také se zastavila v obchodě. Uvedla to dnes Česká televize (ČT), podle níž je to první takový případ v Moravskoslezském kraji, který se dostal až k soudu.

Obžalovaná Renáta Gažová nařízení hygieniků, aby dva týdny zůstala doma, porušila v květnu. Hrozil jí tak až osmiletý trest vězení, protože pravidla nerespektovala v době nouzového stavu. "Společně s matkou se pohybovala na ulici před domem mezi dalšími lidmi. A to obě bez nasazených roušek," uvedl státní zástupce Aleš Boháč.

Policisté pro ženu přišli domů zřejmě po udání od sousedů. Soudkyně Ivana Šostáková uložený podmíněný trest odůvodnila mimo jiné tím, že informace poskytnuté hygieniky byly velmi rozsáhlé a nemusely být obžalované všechny zcela jasné.

Zdroj: ČTK
Další zprávy