Praha – Polský železniční dopravce PKP IC zásadně naboural tvrzení kolegů z Českých drah o tom, že jim pozdě dodal informace o odjezdu nočního expresu Silesia z Krakova do Prahy. A že tedy právě Poláci mohou za problém, na který v úterý upozornil online deník Aktuálně.cz: že v českém jízdním řádu byla vážná chyba, kvůli níž několik pasažérů lůžkový vlak nestihlo a noční cestování se jim tak výrazně zkomplikovalo.
"Informaci jsme posílali 25. srpna," odpověděla mluvčí polských drah Anna Zakrzewská na otázku redakce, kdy přesně dávala polská strana vědět svým českým protějškům o tom, že vlak Silesia odjíždí z Krakova ve 21:44, a nikoliv až ve 22:00, jak ještě toto pondělí mohli cestující najít na webu Českých drah.
Správný údaj se v jízdním řádu objevil až krátce poté, co se na chybu v pondělí odpoledne redakce Aktuálně.cz zeptala na tiskovém oddělení ČD a chystala se popsat příběh nespokojeného pasažéra, jemuž vlak ujel doslova před nosem a musel v Krakově přespat. Navíc ho namíchlo, že České dráhy nereagovaly na jeho urgenci o chybě v jízdním řádu, kterou zasílal spolu s pokladní polského dopravce hned po svém incidentu, tedy v polovině října.
České dráhy ve své odpovědi argumentovaly tím, že dříve nešlo údaj opravit, protože neměly oficiální data z Polska, kde probíhají rozsáhlé opravy kolejí a kde se i během roku se jízdní řády mění.
"Bohužel data od správce polské infrastruktury nejsou k dispozici, nebo je dostáváme se zpožděním. Přitom jízdenky lze zakoupit až dva měsíce předem. Tato záležitost není problémem jen u ČD, ale i ostatních dopravců v Evropě, kteří zajišťují prodej jízdních dokladů na spoje, které začínají v Polsku," sdělila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.
Když se tedy redakce dotázala v Polsku, mluvčí tamních drah Anna Zakrzewska ujistila, že u nich je vše v pořádku. "Jak jsme si ověřili, na naší straně byly všechny procesy dokončeny," sdělila.
A její slova potvrdil i Jiří Bílek, který vlak kvůli chybné informaci z Českých drah nestihl. "Pokladní v Krakově mi sdělila, že vlaky neodjíždí ve 22:00 minimálně několik týdnů," řekl pasažér.
Na České dráhy podal stížnost a žádá úhradu náhradní jízdenky i ubytování. Státem ovládaná firma tvrdí, že podobné vícenáklady kompenzuje standardně. Jak konkrétně odškodní klienta z tohoto případu ale nesdělila.