Praha – Česká spořitelna se jako první velká společnost rozhodla stáhnout svou reklamu z českých dezinformačních webů. Nejenže se na nich již nebudou zobrazovat jejich bannery, zároveň tím tyto servery přijdou o peníze z inzerce.
"Věříme, že naše zodpovědnost vůči společnosti překračuje hranice bankovního světa a že lidem můžeme sloužit i jako kompas, který je bezpečně provede mořem mediálních informací. Proto je pro nás nepřijatelné podporovat zdroje nepodložených, a někdy dokonce záměrně lživých informací. Z tohoto důvodu se naše reklama nebude objevovat na dezinformačních webech," odůvodnila své rozhodnutí banka v tiskové zprávě.
Podle analýzy think-tanku Evropské hodnoty se přitom reklama České spořitelny objevovala během června tohoto roku na sedmi dezinformačních webech. Byly mezi nimi například servery AC24, Czech Free Press nebo Vlastenecké noviny.
Kolik peněz Česká spořitelna těmto webům za reklamu zaplatila a jak dlouho se tam jejich reklama zobrazovala, nechtěla společnost dále komentovat. "Je to něco, o čem jsme chtěli dát vědět, ale nechceme to nějak dále rozebírat," řekla Aktuálně.cz mluvčí banky Kristýna Havligerová.
Právě příjem z reklam je často klíčovým zdrojem financí pro provoz podobných webový stránek. Reklamu si přitom na nich platí podle uvedené analýzy – často i nevědomě – i jiné velké firmy včetně světově známých automobilek, bank či výrobců potravin.
Česká spořitelna není v Česku první, kdo se rozhodl skoncovat s reklamou na pochybných zpravodajských serverech. Od května se na nich již nezobrazují bannery české jazykové školy James Cook Languages. "Nemáme zájem na tom, abychom byli považování za subjekt, který šiřitele těchto konspiračních myšlenek nepřímo podporuje. Chceme naopak ochránit svou značku před spojením s tímto sporným obsahem," řekl tehdy spolumajitel školy Jakub Štefeček.