Češi na papíru netrvají, digitální smlouvy mají zelenou

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
2. 3. 2014 13:00
Předchozí zkušenost Air Bank teď potvrdil i pilotní projekt Telefóniky.
Foto: Telefónica O2

Praha - Telekomunikační operátoři, banky, pojišťovny a další společnosti v Česku se zřejmě nemusí bát digitalizovaných smluv. Čeští spotřebitelé „na papíru" evidentně nelpí. Předchozí zkušenost Air Bank teď potvrdil i pilotní projekt společnosti Telefónica.

Ta od půlky listopadu do začátku února testovala, jak jsou lidé v Česku ochotni podepisovat se místo na tradiční smlouvy na takzvané signpady - speciální podložku či tablet, který umí zachytit tlak i rychlost podpisu. Firma počítala s tím, že desetinu smluv budou chtít lidé nadále podepisovat klasicky, ovšem v praxi nakonec téměř 100 procent smluv (celkem 5661) lidé podepsali na celkem 12 obchodních místech digitálně.

Desetina lidí sice „papír" skutečně chtěla, ale nevyžadovala se na něj podepsat, stačilo jim, že z pobočky odešli s vytištěnou smlouvou, která byla podepsána digitálně.

Výsledek testovacího provozu tak Telefónice vystavil zelenou k zavedení digitálního podpisu na všech svých pobočkách, kterých je zhruba 70. Ve značkových prodejnách tohoto operátora se nyní smlouvy prioritně podepisují digitálně s tím, že lidé stále mají možnost - když si řeknou - smlouvu podepsat klasicky.

Levněji a rychleji

Operátor si kromě úspory papíru - v jeho prodejnách se ročně doposud vytisklo 2 070 000 listů A4 - slibuje také zrychlení vnitřních procesů. Smlouvu s digitálním podpisem mají nově ihned po dokončení k dispozici pracovníci ve firemním zázemí, což zrychluje aktivaci služeb až o čtyři dny. Na samotném tisku pak operátor počítá s úsporou ve výši 795 tisíc korun ročně.

Zákazníci mají digitálně podepsané smlouvy k dispozici v mailu, kam jim je operátor zašle, nebo v internetové samoobsluze operátora. Přes signpad vytvořený podpis je neoddělitelně spojen s podepisovaným dokumentem.

"V okamžiku, kdy zákazník podpis dokončí, je dokument zabezpečen pomocí hashe proti jakýmkoli dalším změnám. Podpisová data jsou v dokumentu uložena v zašifrované podobě a jsou tím chráněna proti možnému zneužití. Klíč pro dešifrování podpisových údajů je bezpečně uložen a je přístupný pouze pro potřeby znaleckého zkoumání," popisuje Pavel Rousek, ředitel společnosti Pražská softwarová, která stojí za vývojem a implementací systému SignoSoft, který Telefónica využívá.

"Podpis se samostatně nikde neuchovává. Zákazník tedy nemusí mít strach, že by mohl být zneužit," doplňuje Rousek. Teoretické nebezpečí spočívá v tom, že zákazník musí prodejci důvěřovat, že podpis připojí pod správnou smlouvu. Zákazník se podepisuje totiž samostatně na signpad a smlouvu čte na jiném monitoru (jak ukazuje úvodní obrázek).

Biometrické podpisy

Podobnou technologii na svých pobočkách již od vstupu na trh na konci roku 2011 používá také Air Bank. "U nás jsou takto nyní podepsány tři smlouvy ze čtyř, protože 75 procent klientů podepisuje smlouvy na pobočce," řekl online deníku Aktuálně.cz Vladimír Komjati, mluvčí Air Bank.

"Jsme s touto technologií velmi spokojeni, mimo jiné nám umožňuje provozovat pobočky bezpapírové a chovat se tak šetrně k přírodě. Přestože mají klienti možnost se v případě zájmu podepsat i klasickým způsobem, v praxi to už dnes téměř nikdo nevyžaduje," dodává Komjati.

Nově přechod k digitálním smlouvám ohlásila před měsícem také další banka. GE Money Bank zavede na všech svých 254 pobočkách digitální podepisování smluv do konce roku 2014.

"Zavedení biometrických podpisů považujeme za jednu z nejzásadnějších proklientských inovací v současném českém bankovnictví. Všechny smlouvy budeme nově ukládat do zabezpečeného archivu, kde jsou zákazníkům kdykoliv k dispozici," říká Štěpán Pittauer, projektový manažer GE Money Bank.

Podle něj každý sedmý klient banky musel kvůli ztrátě smlouvy v minulosti žádat o její kopii. To po zavedení "digitálních" smluv už nebude nutné, smlouvy budou v internetovém bankovnictví, odkud se dají stáhnout ve formátu PDF a následně vytisknout.

Banka si od novinky slibuje samozřejmě také úsporu nákladů na provoz. "Kromě úspor na tisku dokumentů připadají v úvahu také úspory na archivaci související i s administrativní zátěží pro obsluhující bankéře - ti pak budou mít více času na poskytování špičkových služeb našim klientům," říká Pittauer.

 

Právě se děje

Další zprávy