Stránčice - Až bývalý strojvůdce Jiří Šindelář pojede v sobotu 6. srpna do Studénky k odhalení pomníku železniční tragédie, nebude si muset kupovat do vlaku jízdenku.
Není to však nic samozřejmého.
Při neštěstí v srpnu 2008 sice zachránil možná i desítky lidí, doživotní bezplatnou jízdenku teď ale dostal za odměnu až poté, kdy mu ji nejdříve České dráhy vzaly.
Když letos v červnu začalo v Ostravě hlavní soudní líčení s desítkou lidí, kteří jsou v případu Studénka obžalovaní, přijel strojvůdce Šindelář ze středních Čech do Ostravy jako jeden z hlavních svědků.
Tehdy však cestoval za své a požádal proto soud, aby mu cestu proplatil. Tím vyšlo najevo, že mu České dráhy před půl rokem režijní jízdenku odebraly.
Od tragické události v roce 2008 Jiří Šindelář do lokomotivy nesedl. Léčil se s psychickými problémy a lékaři mu nakonec doporučili, aby už svou profesi opustil.
Chybí měsíc, stálo v předpisech
Před nehodou řídil vlaky pětatřicet let. Aby mu nárok na bezplatné jízdné zůstal i po odchodu z ČD, chyběl Jiřímu Šindelářovi měsíc. V loňských komunálních volbách se však stal ve svých Stránčicích starostou a musel proto od železnice odejít okamžitě.
Jiřího Šindeláře mají mnozí lidé za hrdinu. V srpnu 2008 řídil lokomotivu rychlíku Comenius, který ve Studénce narazil do padajícího mostu.
Od chvíle, kdy tehdy padající most zahlédl, dokázal vlak zbrzdit z více než 130 kilometrů v hodině na devadesát a znalci potvrdili, že tím zachránil desítky životů.
Zahynulo tehdy osm lidí. Nebýt bleskové reakce zkušeného strojvůdce, byly by následky neštěstí mnohem děsivější.
Přesto firma nejdřív nenašla způsob, jak udělat výjimku.
„Pana Šindeláře si velice vážíme. Odešel ale dobrovolně a bezplatnou režijní jízdenku proto podle tarifů ministerstva dopravy může dostat, až dosáhne důchodového věku," uvedl v červnu na dotaz Aktuálně.cz Radek Joklík z tiskového odboru ČD.
Když ministr chce, tak to jde
Netrvalo však dlouho, aby se ukázalo, že Jiří Šindelář o výhodu přijít nemusel. Poté, kdy o tom Aktuálně.cz přineslo první informace, nařídil ministr dopravy Pavel Dobeš (VV), aby vedení Českých drah režijní jízdenku svému bývalému zaměstnanci vrátilo.
„Když se ministr Dobeš dověděl, že strojvedoucí ze Studénky o výhodu přišel, rozhodl se udělit výjimku," potvrdil Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy. „Bez profesionálního jednání stojvedoucího, by následky neštěstí ve Studénce byly skutečně mnohem horší."
Proč České dráhy samy už dříve o výjimku pro strojvedoucího nepožádaly a proč ji ministerstvo dopravy samo nenavrhlo, není jasné. Odpovědět nedokázalo ani ministerstvo, ani dráhy.
„Dostal jsem z generálního ředitelství ČD pozvánku, abych se dostavil ke slavnostnímu předání bezplatné doživotní jízdenky," uvedl Jiří Šindelář. „Mám samozřejmě radost, nic takového už jsem nečekal."
Deset obžalovaných a jeden pomník
V lokomotivě strávil Jiří Šindelář téměř celý život, ale trauma ze Studénky způsobilo, že se teď cestování vlakem raději vyhýbá.
Mezinárodní rychlík Comenius vezl v pátek 8. srpna 2008 přes čtyři sta cestujících. Kromě osmi mrtvých, utrpělo devět lidí těžká zranění a 86 jich bylo zraněno lehce.
Hlavní líčení s obžalovanými v kauze Studénka začalo 20. června a první fáze procesu vyslechl předseda senátu Jiří Pšenica obžalované, část svědků a soudní znalce.
Vyšetřování nehody trvalo dva roky a spis má patnáct tisíc stran. Obžalovaní jsou tři lidé z firmy Ostravské dopravní stavby, pět zaměstnanců společnosti Bögl a Krýsl, jeden živnostník, který na stavbě pracoval a úředník správy silnic.
Rozsudek očekávají všichni zúčastnění nejdříve na podzim. V sobotu 6. srpna odhalí občanské sdružení Comenius ve Studénce pomník obětem tragédie.