Vilémov (Havlíčkobrodsko) - Čtyři lidé zemřeli pod sutinami zříceného mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku. Šlo o dělníky stavební společnosti Bögl & Krýsl, která jako kdyby podobné tragédie přitahovala.
Za posledních sedm let spadl most během jejich prací čtyřikrát a ve třech případech umírali lidé - v roce 2008 osm obětí ve Studénce, kde do spadlé konstrukce mostu narazil vlak, předloni čtyři mrtví na Slovensku, kde spadl dálniční most, a tento týden další čtyři oběti na Vysočině.
"Není to náhoda, v té firmě jsou špatně nastavené mechanismy," pustila se do ostré kritiky specialistka na mostní konstrukce a soudní znalkyně Miloslava Pošvářová, která zpracovávala posudek k železničnímu neštěstí ve Studénce.
Bez pokynů
Bývalá šéfka úseku kontroly kvality na Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že jde o chybu v personálním složení firmy. Bögl & Krýsl podle Pošvářové nemá kvalifikovaný personál.
"V tom znaleckém posudku, který jsem dělala na Studénku je jednoznačně uvedeno, že v té firmě je systémové pochybení. Oni mají problém v tom, že nemají řízení kvalifikovaných lidí a najímají brigádníky, kteří neví, co mají dělat, protože technologické postupy nepředpokládají,” řekla Pošvářová pro Aktuálně.cz.
Lidé podle ní pracují bez jasných pokynů. "To bylo jedním z důvodů pádu mostu ve Studénce a podle mého názoru je případ mostu ve Vilémově podobný," dodala Pošvářová.
Společnost se však brání. V krátké čtvrteční tiskové zprávě uvedla, že za pád mostu její personál nemůže.
"Naši dělníci se podíleli na přípravných pracích bez použití těžké techniky v souladu s výzvou vyššího dodavatele. Dle našich dosavadních zjištění tyto přípravné práce nezpůsobily pád mostu," stojí doslova ve zprávě pro média.
Na doplňující dotazy deníku Aktuálně.cz pak v pátek mluvčí společnosti Kateřina Plechatá neodpověděla a omluvila se s tím, že spolu s technikem jede kondolovat pozůstalým.
Vyvrátila jen spekulace o tom, že by si na vilémovskou stavbu firma najímala brigádníky. "Šlo o naše zaměstnance," řekla Plechatá.
Zavaleno bylo celkem šest osob - tři Češi a tři Slováci. Přežili jen dva občané Slovenska.
Praskliny a policie
Společnost Bögl & Krýsl patří mezi středně velké české stavební firmy, která žije především z veřejných zakázek. Podle monitoringu serveru Všechnyzakázky.cz dostala společnost od roku 2007 jen od Ředitelství silnic a dálnic práci za více než miliardu korun. Nevyhnuly se jí přitom problémy ani při stavbách na silnicích.
Potíže měla firma například se stavbou Lochkovského mostu, který je součástí Pražského okruhu. V konstrukci ocelového mostu, který stavěl Bögl a Krýsl se společnostmi Hochtief a Strabag, se objevily praskliny. Ředitelství silnic a dálnic, které zprvu nechtělo stavbu převzít, nakonec dosáhlo prodloužení záruky mostu z pěti na dvacet let.
Statikou Lohkovského mostu se zabývá i policie. Jak uvedl server iDNES.cz, vyšetřovatelé si od ŘSD vyžádali plány mostu i další dokumenty a zahájili výslechy svědků.
Čtyři pády za sedm let
Úplně první pád díla dodavatelské firmy Bögl a Krýsl se datuje do srpna 2007, když spadla u olomoucké městské části Neředín lávka pro pěší vedoucí přes rychlostní silnici R35. Tehdy naštěstí na stavbě nikdo nebyl, protože dělníci šli obědvat.
O rok později, v srpnu 2008, už ale došlo k zatím nejznámější katastrofě: rychlík narazil do spadlého mostu ve Studénce na Novojičínsku. Nehodu nepřežilo osm lidí, další desítky byly zraněny. Nehodu dodnes nevyřešil soud, před nímž stojí deset obžalovaných včetně pěti manažerů a odborníků z firmy Bögl & Krýsl.
Její třetí tragédie se pak odehrála před dvěma lety. V obci Kurimany na Slovensku spadl dálniční most. Na stavbě, kde zemřeli čtyři lidé a dalších osm bylo zraněno, působil Bögl & Krýsl jako hlavní dodavatel. Samotnou výstavbu zajišťovala slovenská subdodavatelská firma.