Bombové výhrůžky českým školám mají jasnou ruskou stopu, řekl šéf BIS Koudelka

Ondřej Stratilík Ondřej Stratilík
18. 11. 2024 14:00
Anonymní hrozby bombových útoků v českých školách, které letos v září na několik dní na stovkách míst zastavily výuku, nesou ruský otisk. Ve sněmovně to řekl šéf Bezpečnostní informační služby Michal Koudelka.
Ředitel BIS Michal Koudelka.
Ředitel BIS Michal Koudelka. | Foto: Jakub Plíhal

Letošní začátek školního roku v Česku, ale také na Slovensku či v Litvě, poznamenala série anonymních výhrůžek. Tisíce škol obdržely e-mail hrozící bombovým výbuchem. Jak teď oznámila Bezpečnostní informační služba, jde o součást protievropských aktivit Moskvy. 

"Oblastí, která je relativně nová, jsou ruské operace v kyberprostoru. (…) S operacemi v kyberprostoru souvisí i přímé útoky na citlivé subjekty (…), jako třeba zářijové výhrůžné e-maily o umístění výbušnin cílící na množství škol v Česku a na Slovensku, za kterými je také jasně patrná ruská stopa," oznámil ředitel BIS Michal Koudelka.

Vystoupil spolu s ředitelem Národní centrály proti organizovanému zločinu Jiřím Mazánkem a dalšími bezpečnostními experty v pondělí ve sněmovně na mezinárodní konferenci zaměřené na sovětskou a ruskou subverzní činnost proti Evropě.

V září anonym v e-mailu vyhrožoval školám několik dní po sobě. Policie tehdy uklidňovala, že hrozba není vážná. "Chceme ujistit veřejnost, že nemáme žádné konkrétní informace vedoucí k tomu, že by měl být někdo ohrožen. Na případu pracuje mimo jiné Národní centrála proti terorismu, extremismu a kybernetické kriminalitě," uvedla 3. září policie.

Jako další příklad ruských operací v kyberprostoru Koudelka uvedl i útok na České dráhy. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už dříve řekl, že takové ataky se množí od zahájení ruské války proti Ukrajině a zasáhly třeba e-shop s jízdenkami.

Video: Šéf BIS Michal Koudelka v pořadu Spotlight (14. 5. 2024)

Spotlight Aktuálně.cz - Michal Koudelka | Video: Tým Spotlight
 
PK
Petr Kunešpřed 4 měsíci

Nedaval bych nabijeci vstup dolu ke stupackam a kazdopadne by mel mit krytku proti blatu. Zpusob chlazeni elektroniky takovouhle otevrenou mrizkou pro armadu tez asi neni.

RP
Robert Plzákpřed 4 měsíci

Aleluja, dojezd celých 70 km na baterie o hmotnosti 1 tuny, až baterie ztratí svou původní kapacitu, tak dojezd klesne minimálně o 30%. Zelení si mnou ruce a co tomu říká selský rozum?

RF
Roman Ferfeckipřed 4 měsíci

Zásadní problém - zabudování druhého pohonu, resp. druhého zdroje energie (u tohoto vozidla se jedná o elektromotor, a kabeláž, resp. přídavné akumulátory) výrazně snižuje nosnost auta. A jak v běžné civilní ekonomice, tak i pro vojenské účely se každé kilo navíc promítá do efektivity. V tomto případě nastřelím úbytek užitečné hmotnosti na 1000 kg, nemluvě o zmenšení prostoru pro náklad samotný.

JS
Jan Stifterpřed 4 měsíci

Hybridní Tatra - Neprodejné ! Ztráta času při výrobě.....předělat na Diesel a pak věřím, že bude zájem.

PP
Pavel Polášekpřed 4 měsíci
Jan Stifter

Vojáci koupí kde co. Ten tichý pohyb + menší tepelná stopa se u fronty může hodit. Taky se to může hodit, časem, pokud města skutečně začnou vyžadovat bezemisní vozidla v určitých částech . Nebo to taky mohou využít zeleni pro přepravu nákladů v národních parcích a pod. Ty stávající budovy tam časem údržbu potřebovat budou. Žádný čas ztrácet nebudou. Tatra dělá na zakázku, podle objednávek. Nedělá jako Škodovka na sklad. Baterie a další doveze a jen namontuje. Když si někdo takové auto objedná. Jinak nevyrobí více než ten prototyp. Nic na diesel předělávat nemusí. Klasická auta má. Tohle je předělávka běžné základní Tatry na hybrid.

KB
Karel Bullpřed 2 měsíci
Pavel Polášek

Tepelná stopa v době masivního nasazení dronů je nepodstatná. Armáda by měla mít vehikly co nejjednodušší a bez nároků na velké opravy. S tím přemohla RA němce. Měli sofistikované poruchové Tygery a nedopadly nakonec dobře. Nezničitelný gazík přežit deseti letí, zde si nejsem tak jist. Nějaké emise a uhlíkové stopy jdou ve válce zcela mimo. Mrkněte na UA. Sta tisíce tun chemikálií v půdě a ve vzduchu, pak je zcela jedno zda máte Euro 7...

PR
Pavel Růžičkapřed 4 měsíci

Tak hlavně, aby Tatra nežádala o státní dotace, až zjistí, že o tento paskvil není zájem.

KB
Karel Bullpřed 2 měsíci
Pavel Růžička

Možná už tam nějaké přistály ani o tom nevíme...

Právě se děje

Další zprávy