Auta škodí, ale stát i Unie je podporují

Pavel Baroch
19. 11. 2006 0:09
Praha - Značná část veřejných peněz směřuje do dopravních projektů, které rozvíjejí nejméně ekologický druh dopravy - po silnici.
Kamiony se valí i přes Středohoří
Kamiony se valí i přes Středohoří | Foto: Ondřej Besperát

Česko každoročně vyveze desítky tisíc tun jablek a doveze jiné desítky tun tohoto ovoce. Podobné je to i u hovězího masa - tisíce tun putuje za hranice a další tisíce se vrací nazpátek. Většina se vozí kamiony.

Právě rostoucí automobilismus a těžká nákladní auta významnou měrou přispívají k tomu, že vloni byl na třetině území znečištěný vzduch drobnými částicemi prachu i rakovinotvornými uhlovodíky.

Bilanční zpráva ministerstva životního prostředí o ekologické situaci v republice už poněkolikáté upozornila na zhoršující se ovzduší i kvůli nárůstu automobilové dopravy.

"Za nejproblematičtější oblasti považuji zhoršující se stav ovzduší a klimatu Země. Hlavní příčiny vidím v rostoucím znečištění z dopravy a lokálních topenišť," konstatuje ministr životního prostředí Petr Jan Kalaš.

Veřejné peníze pro kamiony

Česko, další evropské státy i Evropská unie přitom nemalou měrou nejméně tento nejméně ekologický druh dopravy - po silnici - podporují.

"Evropská unie i národní vlády sice na papíře hodlají snižovat objem přepravy a přesouvat náklady ze silnic na dráhy. Ve skutečnosti ovšem financují desítky projektů, které obsluhují kamionovou dopravu, namísto aby veřejné prostředky zaměřily na omezování dálkové přepravy zboží," konstatuje se ve studii Slepá ulice, kterou vypracovala ekologická sdružení Zelený kruh a Hnutí Duha.

A teď už mohou přijet auta!
A teď už mohou přijet auta! | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Stačí si prolistovat návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok. Zatímco investice do silnic mají přesáhnout 37 miliard korun, na dráhu do je takřka čtyřnásobně méně - zhruba deset miliard.

"Stát masivními výdaji na výstavbu dálnic vlastně dotuje kamionovou dopravu, protože ji s velkou slevou zajišťuje infrastrukturu," uvádí se ve zprávě nevládních organizací.

V Česku se přitom v současnosti staví nejvíce dálnic a rychlostních silnic v historii. Ve čtvrtém čtvrtletí se otevře dvaasedmdesát kilometrů nových dálničních úseků za přibližně 36 miliard korun.

"Pokaždé, když se v Evropě objeví kousek volné silnice, je okamžitě obsazen kamiony," tvrdí mezinárodní ekologické hnutí Greenpeace.

Tisíc kilometrů jednoho jogurtu

Vozit zboží po silnici je navíc stále levné a kamiony proto poráží šetrnější železnici. Proto se vyplatí vozit prasata z Holandska do Itálie, kde se z nich připraví šunka, která se přes celou Evropu zase vozí nazpátek.

"Německá studie zjistila, že jednotlivé ingredience běžného jahodového jogurtu nacestují dohromady asi tisíc kilometrů," uvádí se ve studii eklogických organizací.

"Reálné zdanění kamionové dopravy v patnácti starých evropských zemích se v letech 1998 až 2001 dokonce snížilo," tvrdí sdružení ve své zprávě.

Více než polovina půjček na silnice

Studie ekologických organizací Slepá ulice připomíná, že 58 procent půjček na dopravu v deseti zemích střední Evropy včetně Česka šlo v letech 1898 až 2003 na podporu silniční přepravy. Na železnici "zbylo" jen osmnáct procent.

Vlak versus automobily
Vlak versus automobily | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Ovšem například z evropského fondu ISPA získaly v Česku železniční koridory o několik desítek milionů eur více než silniční stavby. Evropský fond bezmála šedesáti miliony eur podpořil třeba modernizaci tratě mezi Záboří nad Labem a Přeloučí.

Česká republika byla jednou z mála zemí, která využila více peněz z fondu ISPA na železnici místo na silnici.

"Ovšem také zde byly velké prostředky investovány do silničních projektů: asi 58 milionů eur, tedy 33 procent," uvádí se ve studii. Hnutí Duha navíc připomíná, že masivní investice z Bruselu uvolňují ruce vládě k tomu, aby o to víc peněz mohla nasměrovat na stavbu nových dálnic a na podporu dalších silničních projektů.

Centrum dopravního výzkumu v Brně očekává i v příštích letech další nárůst nákladní automobilové dopravy, a to i přes zavedení elektronického mýta.

"V roce 2006 by měla dosáhnout 115 procent úrovně roku 2003, do konce desetiletí se zvýšit na více než 122 procent a kolem roku 2015 může už činit 129 procent," odvolávají se nevládní sdružení na průzkum Centra dopravního výzkumu.

Naproti tomu u železnice očekává prognóza centra stagnaci přinejmenším do roku 2008, výraznější růst by měl nastat až kolem roku 2015.

Expert: Dálnic máme stále málo

Exministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) ovšem tvrdí, že neexistuje přímá závislost mezi penězi z veřejných zdrojů a rozvojem silniční dopravy.

"Nákladní silniční doprava roste také proto, že je pro nové způsoby podnikání naprosto ideální," řekla před časem v Hospodářských novinách Šimonovský.

Podniky chtějí co nejvíce snižovat náklady, a proto své výrobky okamžitě nakládají na auto a vezou k zákazníkům. Kamiony jsou navíc přizpůsobivější a dostanou se i do míst, kam nevedou koleje.

Petr Moos z Fakulty dopravy Českého učení technického v Praze soudí, že dálniční síť je v Česku stále řídká.

"Pokud naši dopravní síť doplníme rozumným způsobem o další dálniční tahy s dobrými ekologickými parametry, projede kamionová přes naše území, nepovleče se krokem a v neprovětrané krajině nebudou vznikat velké exhalace," tvrdí Moos.

"Nemůžeme tedy souhlasit s tím, že už nebudeme stavět žádné další dálnice," dodal Moos.

Organizace chtějí mýto pro víc aut

Ekologické organizace Zelený kruh a Hnutí Duha ve své studii navrhují, jak náporu především těžké automobilové dopravy čelit.

Doporučují například rozšířit mýto na všechny silnice či zpoplatnit co nejvíce nákladních aut, nejen ty nejtěžší.

"Mýto samo o sobě kamiony z dálnic a silnic nedostane. Zároveň s ním je potřeba nabídnout kvalitní alternativu - železniční a kombinovanou dopravu," tvrdí organizace, podle nichž by se konkrétní akce, například podpora překladišť, mohly platit z výnosů mýta.

Poslední úpravy a koidor je hotov
Poslední úpravy a koidor je hotov | Foto: Josef Mašek

Jako další opatření navrhují ekologickou daňovou reformu, která podpoří ekologicky šetrnější druhy dopravy.

Ministři životního prostředí a dopravy Petr Jan Kalaš a Aleš Řebíček se před čtrnácti dny dohodli na základních opatřeních ke snižování znečištění z dopravy.

"Zahájili jsme například dialog o podobě mýtného a dalších ekonomických nástrojů," řekl po schůzce ministr Kalaš.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že chce více podporovat železnici jako ekologicky šetrnější druh dopravy. Počítá, že dráhy získají část ze 161 miliard z evropských fondů určených na dopravu.

"Na evropských fondech budou profitovat také železniční koridory včetně železničních uzlů," slíbil první náměstek ministra dopravy Ondřej Jaška.

 

Právě se děje

Další zprávy