Praha - Prodejci aut se letos budou muset smířit s nízkými zisky. Nejnovější statistika po třech čtvrtinách roku ukazuje, že trh s novými vozy se sníží přinejmenším o deset procent.
Sázka na jeden obor, k níž Česko sáhlo v 90. letech, se teď nepříjemně vrací. Klesající zisky kolem aut jsou důležitou zprávou pro zákazníky, kteří se mohou těšit na další slevy. Ale opačně působí na celou tuzemskou ekonomiku. Automobilový průmysl zaměstnává zhruba 130 tisíc lidí, jejichž místa jsou ohrožena, když se vozy nekupují.
Pětinu celého českého exportu tvoří výrobky automobilových firem - nejen tří automobilek, ale i jejich dodavatelů dílů a součástek.
Dodavatelé největší z nich - Škody Auto - zatím hlásí, že přes očekávaný pokles výroby zatím další zaměstnance propouštět nebudou. Škoda minulý týden ohlásila, že po zrušení šrotovného v Německu zpomaluje výrobu fabií a koncem října na dva dny odstaví výrobu svého druhého nejprodávanějšího vozu. Její dodavatelé přeruší výrobu také, ale zaměstnance si podrží.
Už v minulých měsících však odcházeli z těchto firem lidé po desítkách.
Od počátku roku do září se prodalo o 14 procent osobních aut méně než před rokem. Firmy, které budou schopny ještě letos utratit nějaké peníze a obnovit svůj vozový park, mohou tuto statistiku jen mírně vylepšit. Motivaci mají: zrychlené odpisy, díky nimž by si mohou během prvních dvanácti měsíců příštího roku odepsat 60 procent ceny.
Až do konce léta podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkl trh doslova zachraňovali privátní zákazníci. "Ti kupovali na počátku roku zhruba čtyři pětiny ze všech prodaných nových vozů, přičemž dlouhodobý normální poměr firemních a privátních zákazníků je jedna ku jedné," řekl Tunkl. Teprve koncem léta se poměr pozvolna začal vracet k normálu.
Škoda a ti druzí
Nejúspěšnější značkou na tuzemském trhu stále zůstává mladoboleslavská škodovka, i když její podíl se snížil na necelých 28 procent. Následují Ford (10 procent), Volkswagen (7 procent), Renault (6 procent) a Hyundai a Kia (svorně po pěti procentech).
Do konce roku se asi situace v tomto směru nijak výrazně nezmění. Škodovka sice ještě nabídne nový Superb combi, to však vzhledem k ceně nebude nijak masově prodávané auto.
Právě to, že Auto Škoda nemá v současnosti žádný vysloveně levný model, nahrává konkurentům. Korejské či francouzské automobilky a také italský Fiat v nabídce levné malé vozy mají, případně lákají kupce škodovek tím, že jim za podobnou cenu nabízejí automobil o třídu vyšší.
Ještě krušnější časy než prodejci osobních aut však letos zažívají ti, kteří obchodují s motocykly, případně s nákladními vozy či autobusy. U motocyklů je totiž za prvních devět měsíců ve srovnání s loňskem pokles prodejů o 25 procent, u autobusů o 45 procent a u nákladních automobilů dokonce o 56 procent.
Zájem není ani o ojetiny. I v jejich případě trh spadl o 39 procent.