San Diego (Od zpravodaje Aktuálně.cz v USA) - Automobil nemusí jenom jezdit. V budoucnu by mohl fungovat i jako skladiště elektrické energie pro elektrickou rozvodnou síť, a vydělávat tak svému majiteli aspoň drobný peníz.
Koncept představili technici z několika amerických univerzit na výročním zasedání Americké asociace pro povznesení vědy (AAAS) v kalifornském San Diegu.
Jeho podstatou je, že elektromobily nebo hybridní automobily připojené k elektrické síti a čekající, až s nimi jejich majitel odjede, mohou skladovat do svých baterií elektřinu vyrobenou v době, kdy po ní nebyla jiná poptávka. Když je však elektřiny zapotřebí jinde, může si ji síť stáhnout zpátky z automobilových baterií. Není tedy nutné zvyšovat výkon některé z klasických elektráren.
Metoda má být součástí projektu takzvané inteligentní sítě (anglicky nazývané smart grid), na níž pracují technici všude ve světě. Měla by pomoci zabránit takovým problémům, jaké se nyní projevují v Česku, kde se distributoři elektřiny brání tomu, aby museli přijímat elektřinu ze slunečních článků a větrných rotorů. Zdůvodňují to tak, že rozvodná síť nedokáže proměnlivý příliv elektřiny z obnovitelných zdrojů zvládnout.
Skladování této energie v akumulátorech automobilů by pomohlo problém vyřešit.
Rozptýlené skladování
Koncept se týká elektromobilů a hybridních vozů. Hybridní automobily mají současně spalovací i elektrický motor. V prvních generacích se elektřina pro elektrický motor získávala z přebytku energie vytvářené spalovacím motorem při běžné jízdě. A také při zpomalování nebo brzdění, kdy elektrický motor okamžitě začal pracovat jako generátor a energii brzdění uložil do akumulátoru.
Nové hybridy už dokážou elektřinu také dobít ze zásuvky. A tím otevřely nové možnosti svého využití.
"Většinu času auto nečinně stojí a čeká, až je bude majitel potřebovat," říká Jeff Stein, profesor Univerzity v Michiganu. "V tu dobu jej však může využít rozvodná společnost. Kdyby se takto využívaly všechny hybridní automobily i elektromobily, a obou těchto typů vozidel bude stále více, změnily by se na docela významný rozptýlený sklad energie.
Steinův tým nyní usilovně zkoumá, jaké baterie v automobilech nejlépe zvládnou takovýto způsob zacházení.
Prostor pro vítr a slunce
Stejnou myšlenkou se zabývají i vědci z Univerzity v Delaware. "Vyžaduje to samozřejmě dvoucestnou rozvodnou síť, tedy takovou, z níž zákazník elektřinu nejenom odebírá, ale do níž může i energii sám dodávat," připomněl na konferenci v San Diegu delawarský profesor Willet Kempton. Takové rozvodné sítě by státy světa chtěly v příštích desetiletích zavádět.
Automobily jsou podle Kemptonových propočtů v USA v průměru využívány jen čtyři procenta času. Jinak nečinně stojí. V běžném provozu se obvykle využívají pro jízdu na krátké vzdálenosti, pro něž není u elektromobilů ani hybridů nutné mít baterii nabitou naplno.
Pokud by se však majitel vozu chystal na delší cestu, přepnul by předem baterii pouze na dobíjení, nikoli na vracení energie.
"Využívání hybridních a elektrických vozů ke skladování energie pro rozvodnou síť bude výhodné ekonomicky i technicky," předpokládá profesor Kempton. "Díky tomu účinněji využijeme zdroje obnovitelné energie, jako jsou elektřina ze slunce a z větru."