Praha - Tu reklamu, která běžela o Vánocích roku 2013, zaznamenal snad každý, kdo má doma televizi: Skupina Návštěvníků v čele s hercem Josefem Dvořákem navštíví Krakonoše, kterého ztělesňoval Karel Heřmánek. Ten po krátkém flirtu s mladou brunetkou se slovy "Já slyším volání přírody" běží ke kadibudce v pozadí.
Minutový spot propagující telefonního operátora Vodafone, který jen na YouTube vidělo 317 tisíc lidí, měl v uplynulých dnech dohru u soudu. Obrátili se na něj autoři Krkonošských pohádek s tím, že pojetí Krakonoše, jak vystupuje v uvedené reklamě, dehonestuje původní dílo. Krakonoš v reklamě je totiž podle nich parodií postavy ze známého večerníčku.
"Reklamní kampaň byla velmi pokleslé úrovně. Toto jednání lze charakterizovat jako nekalou soutěž ve formě zlehčování audiovizuálního díla," uvedl advokát František Vyskočil. Ten zastupuje trojici autorů, která slavný večerníček, jenž měl premiéru v roce 1974, vytvořila. Kromě režisérky Věry Jordánové a autorky scénáře Boženy Šimkové jsou to i dědicové výtvarníka Vladimíra Dvořáka.
"Půjčili" si věrnou sojku i mlhu
Trojice nepodala překvapivě žalobu na porušování autorských práv, ale na nekalou soutěž, respektive parazitování na pověsti a zlehčování. A každý z nich chtěl zadostiučinění dvě stě tisíc korun.
"Dílo je primárně pohádkou pro dětského diváka a zesměšňování Krakonoše degraduje poslání a sdělení audiovizuálního díla na tu nejnižší úroveň," uvedl Vyskočil. Podle něj je zřejmé, že se autoři reklamy inspirovali dílem uvedené trojice. Svědčí o tom nejen věrná společnice sojka, která Krakonošovi sedí na rameni, ale třeba i jeho kostým či schopnost vytvářet mlhu.
A soudkyně Městského soudu v Praze Zuzana Čížková dala žalobě prakticky ve všem za pravdu.
Je to zábavné, ne dehonestující
Spoty režíroval Jakub Kohák. "Autorem námětu, o čem reklama bude, je vždy reklamní agentura. Já jako režisér se k tomu dostanu, až to schválí jak agentura, tak klient," řekl Aktuálně.cz Kohák, kterému ale nepřišlo, že by reklama byla dehonestující. "Mně to přišlo zábavné, rozhodně ne dehonestující," uvedl.
Reklamní kampaň pro Vodafone vytvořila společnost McCann. Ta byla také jako vedlejší účastník řízení. Na otázky, jak ona reklama vznikala a jak si ošetřili práva k užití podoby Krakonoše, ale neodpověděla. "Je to věc našeho klienta, nemůžeme se k tomu vyjadřovat," uvedla manažerka společnosti Lucie Srbková, která odkázala na Vodafone.
Ani Vodafone se k verdiktu nechce vyjadřovat. „Písemné vyhotovení rozsudku s odůvodněním zatím žádná ze stran k dispozici nemá, a proto je předčasné názor soudu prvního stupně hodnotit. Spor vzhledem k informacím, které již máme, za skončený nepovažujeme a plánujeme podat odvolání,“ uvedla mluvčí operátora Markéta Kuklová.