Zelení hazardují s vládou, říká Bém online

Redakce
19. 2. 2008 14:40
Pražský primátor začal odpovídat v 11 hodin
Pavel Bém online v redakci Aktuálně.cz.
Pavel Bém online v redakci Aktuálně.cz. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Pavel Bém patřil jako první místopředseda strany do nejužšího vyjednávacího týmu ODS, který měl na starost znovuzvolení Václava Klause prezidentem republiky.

V období mezi první a druhou volbou se přitom dostal do ostrého střetu s předsedou strany a premiérem Mirkem Topolánkem o to, jak účinně při shánění hlasů pro Klause pomáhal.

Jak jednání v zákulisí probíhalo? Jaké má vztahy s premiérem Topolánkem? A proč se tak ostře pouští do kritiky Strany zelených? Přeje si konec vládní spolupráce? Jakou má alternativu?

Na to všechno jste se mohli zeptat pražského primátora sami. Pavel Bém přišel do redakce Aktuálně.cz na jedenáctou hodinou dopolední a hned začal odpovídat na otázky čtenářů Aktuálně.cz. Odpovědi si píše sám. Například tu na kritiku zelených: "Zelení jsou součástí koaličního týmu. Tak by se podle toho měli chovat. Příliš hazardují s křehkou vládní stabilitou," napsal Bém.

Odpovědi Pavla Béma čtěte zde:

Odpovězeno: 19. 02. | 11:07Autor: Analytik

Otázka: Co říkáte na trestní oznámení, které bylo podáno na vás, Václava Klause s manželkou a další, v souvislosti s údajným podvodem při koupi pozemků?

Děkuji.

Pavel Bém: jako mnoho takových oznámení, i toto je nepochybně motivováno politicky. nechává mne pro to chladným. Pokud jsem informován, jednalo se o typický prodej pozemků pod družstevním domem, takových město a městské části realizují ročně stovky a to především s ohledem na družstevníky, budoucí nabyvatele.

Odpovězeno: 19. 02. | 11:11Autor: Milena Slámová

Otázka: Dobrý den, včera jste přijal maminky i se svojí paní, považujete účast vaší paní za vhodnou? Pracuje snad na magistrátu nebo jste ji chtěl zviditelnit?
Jinak přeji vše dobré, Milena Slámová,

Pavel Bém: Především bych se rád se všemi čtenáři přivítal. Když už jsme u vítání, tak symbolické vítání prvních Pražanů v roce má svoji tradici, mne osobně je sympatické už proto, že není zatíženo žádnými negativními emocemi. vysloveně pozitivní událost. A přítomnost manželky? Tas je velmi prostá. Radmila musí povinně chodit na desítky primátorských akcí, většinou z toho nemá příliš radost, Vítání miminek je ale pravým opakem. Koneckonců je to záležitost "rodinná" a my společně také představujeme rodinu.

Odpovězeno: 19. 02. | 11:19Autor: Petr Skokan

Otázka: Chci se zeptat, jestli ODS souhlasi s mezinarodnim uznanim Kosova nebo ne a jake jsou uvnitr strany nazorove proudy v teto oblasti ?

Pavel Bém: Složitá zahraničně politická otázka. Určitě nebudu svým komentářem komplikovat oficiální stanovisko vlády či Ministerstva zahraničních věcí. Uvnitř ODS jsme o tomto fenoménu nediskutovali, ale jistě nás to čeká. Já budu hlasovat pro mezinárodní uznání.

Odpovězeno: 19. 02. | 11:37Autor: Kamil

Otázka: Pane Bém, pokud je mi známo, koaliční smlouva se netýká volby prezidenta.Co vaši stranu tedy opravňuje k urážkám Zelených , pokud na volbu prezidenta mají jiný názor než vy? Takto si představujete demokracii? I vaše metody lobingu mi připadají poněkud nestandardní.

Pavel Bém: Tak teď jste mě pobavil! A co zelené opravňuje k urážkám prezidenta a ODS? Co zelené opravňuje k podpásovým úderům s nepochopitelnou změnou způsobu volby prezidenta z tajné na veřejnou? Tomu říkám "zásadovost"! Zelení jsou součástí koläličního týmu a tak by se podle toho měli chovat. Příliš hazardují s křehkou vládní stabilitou. Navíc, i oni vědí, že zde neexistuje žádné relevantní náhradní řešení. Kolaborace s Jiřím Paroubkem? Tu považuji za vyloučenou. Zelení se musí naučit elementární úctě, respektu a kolegialitě. To není žádné mentorování, ale konstatování faktu. A metody lobingu? Jaké máte, proboha, na mysli? My jsme žádný nátlak na poslance a senátory nečinili. Za to právě zelení a socialisté ano. Např. rozesílání kulek v dopisech těm, kteří volí Václava Klause, považuji za něco tak neuvěřitelně perverzního, že pro vyjádření mého znechucení ani nemohu nalézt patřičný výraz.

Odpovězeno: 19. 02. | 11:43Autor: karel

Otázka: Vážím si toho, že jste se nezaprodal kvůli hlasům, jak se cítíte mezi lidmi, kteří udělali opak. Děkuji, Karel

Pavel Bém: Prezidentská volba byla jako téměř vždy v historii i letos mimořádně složitá. Tím spíše, že se z ní stalo politické reality show "třetí cenové kategorie". Veřejná forma alespoň v první volbě dehonestovala institut hlavy státu a byla dalším smutným příspěvkem k české politické kultuře současnosti. Nátlak, vyhrožování, příprava nedůstojné kontroly hlasovacích lístků, atd. - toho všeho jsme byli svědky. Jsem rád, že to máme za sebou. Pravda, poslanci a senátoři alespoň po sobě neházeli lavice jako při volbě TGM za první republiky...

Odpovězeno: 19. 02. | 11:49Autor: pavel

Otázka: pane Bém velice se mně líbí na Vás politicích hlavně ODS jak vaše životopisy začínají po "revoluci"nechtěl by jste taky zveřejnit jak dlouho jste byl členem SS když jste tak dlouho studoval?

Pavel Bém: Jsem ročník 1963. V roce 1989 mně bylo 26 let. Zase tak moc jsem toho před tím nezažil. Byl jsem čerstvým absolventem 1.Lékařské fakulty UK v Praze. Byl jsem jeden z mála studentů na fakultě, který nebyl v SSM. Také mi to občas kantoři dávali "sežrat". Ale jenom občas. Většina z nich byli ti slušní. V letech 1987 a 1988 jsem množil a mezi kamarády distribuoval Lidové noviny. Nebyl jsem žádný disident. Prostě jsem to považoval za správné. Na demonstracích jsem občas dostal do nosu.

Odpovězeno: 19. 02. | 11:57Autor: Pitrýsek

Otázka: Na Everest jste vyšplhal,chcete ještě
vyšplhat na křeslo premiéra a posléze
presidenta?

Pavel Bém: Ano, na Everest jsem vyšplhal. Bylo to nádherné a těžké. Mám spoustu dalších horolezeckých snů, jako každý horolezec. Lezu po horách skoro 30 let a mohu Vám potvrdit, že je pro mne stejně důležité, možná dokonce důležitější, na expedici s přáteli něco pořádného prožít, než se za každou cenu dotknout samotného vrcholu. Na to už jsem příliš starý a vím, jak to v horách chodí. Navíc, v extrémních výstupech vždy hraje významnou roli náhoda a štěstí. Tak vypadají ambice v horolezectví. A v politice? Pro mne je to podobné. Nenosím v sobě tu zničující ambici stoupat stále vzhůru. Nepotřebuji být za každou cenu premiér nebo dokonce prezident. Jsem rád tím, čím jsem. Primátorem nejkrásnějšího města na světě. Chci být něco platný. Až zjistím, že nejsem, seberu se a půjdu se věnovat své původní profesi - medicíně.

Odpovězeno: 19. 02. | 12:00Autor: vilda

Otázka: Vyhráli jste volby a zelený se roztahujou,proč je nevyházíte, stejně s Vámi nehlasujou?

Pavel Bém: V klíčových reformních zákonech s námi hlasují. Jsou stejně jako ODS a lidovci nositelem reformního ethosu současné vlády. Na druhou stranu jsou neuvěřitelně tvrdí v personálních i programových otázkách. A tak není náhodou, že mají 4 ministry na 6 poslaneckých mandátů a že vládní program hodně v posledním roce a půl "zezelenal". To by mi zas tak nevadilo, kdyby se zelení chovali kolegiálně a s elementárním respektem ke svému koaličnímu partnerovi, napři. v prezidentské volbě. To, že tomu tak nebylo, považuji za politickou neprozíravost a chybu.

Odpovězeno: 19. 02. | 12:03Autor: Roman

Otázka: Dobrý den pane Bém, pracoval jste v neziskovém sektoru, proč teď podporujete tvrdou ruku když musíte vědět, že ne každý člověk si může pomoci sám??

Pavel Bém: Tvrdou ruku? Ale v čem? V zákonech ano, v daních také, v sociální politice zaměřené na ty, kteří nechtějí pracovat a zneužívají sociální systém státu také... Ale v desítkách jiných oblastí nikoliv. Neziskového sektoru si vážím, považuji jej za naprosto nedílnou a nezbytnou součást společnosti. Vždyť bez neziskového sektoru by např. v Praze neexistovala kvalitní sociální politika.

Odpovězeno: 19. 02. | 12:05Autor: Stanislav Tondr

Otázka: ODS hovoří o zradě, podrazu, nefér jednání - vůči sobě samé. To by ale mělo smysl jen tehdy, kdyby zde byla v koalici o volbě prezidenta jasná dohoda. A ta zde nebyla. Nedělá ze sebe ODS v takových vyjádřeních spontánně a sebestředně měřítko?

Pavel Bém: Souhlasím, že těžko můžeme vyčítat zeleným, že nominovali jiného kandidáta na prezidenta než Václava Klause. Ale to vše ostatní? Způsob volby, obstrukce, paktování s komunisty a nakonec děsivé projevy? To už bylo příliš...

Odpovězeno: 19. 02. | 12:06Autor: pavel

Otázka: oprava členem SSM

Pavel Bém: Pochopil jsem. Zdravím.

Odpovězeno: 19. 02. | 12:13Autor: lukáš

Otázka: kolik jste daly pánům melčákovi,pohankovi,snítilému a lidovcům.moc by mě to zajímalo.klaus byl zvolen díky korupci,zrádcům z čssd a nepřímo komunistům.pane béme stidte se!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pavel Bém: Nestydím se, ba přímo naopak. Jsem rád, že máme Klause na Hradě. Korupce? Stále se s tímto výrazem hazarduje. Řekněte mi kde? Poslanci Melčák s Pohankou přeci dlouhodobě hlasují s vládou. Jejich kroky vnímám jako reakci na siláckou a hrubou politiku Jiřího Paroubka. Že z pohledu ČSSD jsou zrádci? To asi ano. Z mého pohledu jsou to konstruktivní poslanci, kteří umožňují vládě vládnout, realizovat nezbytné reformní kroky, bojovat proti veřejnému dluhu, stabilizovat státní finance, připravit nezbytnou důchodovou reformu, atd. To Vám přijde málo? A nakonec: jestli někým nebyl Václav Klaus zvolen, tak to právě komunisty. V 6 kolech prezidentské volby nedostal ani jeden jediný hlas od komunistů! Narozdíl od Jana Švejnara, kterého komunisté nepokrytě volili!!! A kdyby náhodou byl prezidentem zvolen, Vám to určitě vůbec nevadilo. Buďte tak laskav a měřte všem stejným metrem. Za to Vám předem děkuji.

Odpovězeno: 19. 02. | 12:15Autor: Pavel Lesný

Otázka: Preferujete na Staroměstském náměstí dostavbu Radnice nebo spíše úpravu stávajícího volného prostoru např. na park? Děkuji

Pavel Bém: Staroměstské náměstí je jedním z nejcennějších veřejných prostranství nejenom v Praze, ale i v Evropě. Stojíme před otázkou: obnovit Mariánský sloup či nikoliv? Dostavět za války zničené, architektonicky kontroverzní křídlo Staroměstské radnice či nikoliv? Do debaty musí vstoupit odborníci i veřejnost. Není kam spěchat. Dvakrát měř, jednou řež.

Odpovězeno: 19. 02. | 12:16Autor: hanah

Otázka: Pane Béme, udržením koalice se SZ a event. přijetím Čunka zpět do vláda ztácí ODS voliče. Není to trochu krátkozraká politika?
Děkuji

Pavel Bém: Krátkozraká nejspíše ano, přesto nemáme žádnou rozumnou alternativu. Rozhodovat budou další volby.

Odpovězeno: 19. 02. | 12:18Autor: Analytik

Otázka: To, že máte téměř totožnou gestikulaci jako Václav Klaus a že používáte stejně jako on zdrobňování, stupňování a přehánění ("nekonečně", "neuvěřitelně", ...), to je záměr, nebo nevědomá věc?

Neznepokojuje vás to jako psychiatra?

Děkuji.

Pavel Bém: Jako psychiatra mne znepokojuje mnohé, co vidím v české politice. Adjektiva mám rád, s poznámkou na adresu mé mimiky a gestikulace mne trochu děsíte. Musím se nad sebou zamyslet...

Odpovězeno: 19. 02. | 12:19Autor: Mirek

Otázka: Dobrý den,Zelení mi nesmírně vadí,hlavně počet min.křesel,vím,že situace v koalici je složitá,ale mám pocit,že Bursík a spo. by byli ve vládě i se socany a jejich požadavky vzhledem k počtu poslanců jsou krajně nepřiměřené a nerespektují většinu

Pavel Bém: Ano, malé strany mají v politické síle a často nepřiměřených politických nárocích v novodobé české historii již tradici.

Odpovězeno: 19. 02. | 12:23Autor: Mirek

Otázka: Dobry den pane Beme, v nedelni partii jste se snazil naznacit pragmaticky pristup SZ k verejne volbe, ze si zkratka vyhodnotili verejnou volbu jako vyhodnejsi pro sveho kandidata. Neplati tady nahodou rceni: "podle sebe, soudim tebe", respektive nebyl nahodou tento pristup na Vasi strane?

Pavel Bém: Tomu příliš nerozumím. ODS prosazovala tajnou volbu prostě z principiálních důvodů. Je daleko svobodnější a důstojnější. Mimochodem, právě ODS i vnitrostranicky všechny významné personální volby provádí tajným hlasováním. Myslím, že především první prezidentská volba nám dala plně za pravdu. To, že při druhé volbě jsme nechtěli pokračovat v nedůstojných obstrukcích kolem způsobu volby a byly jsme ochotni ustoupit a hledat širší politickou shodu, považuji za naši velkorysost a přednost. ODS tak připsěla k tomu, že druhá prezidentská volba byla už přeci jenom důstojnější.

Odpovězeno: 19. 02. | 12:24Autor: Petr Skokan

Otázka: Chci se zeptat jestli verite pruzkumum od spolecnosti STEM ? Ja mam pocit, ze obcas jsou trochu "upravene".

Pavel Bém: Průzkumy veřejného mínění není možné ani přeceňovat ani podceňovat. Čas od času se stane, že všechny hovoří stejnou řečí a to už obvykle bývá závažné...

Odpovězeno: 19. 02. | 12:28Autor: Ladislav

Otázka: Pane místopředsedo, pan prezident se v nedělní partii na Primě vyjádřil pro zachování stávající ústavy respektive nepřímé volby Hlavy státu Parlamentem ČR. Souhlasíte s tímto postojem???

Pavel Bém: ODS se nebrání posílení některých prvků přímé demokracie. Osobně se mírně přikláním k přímé volbě hlavy státu, narozdíl od prezidenta. Nicméně považuji za zásadní, abychom mohli o případné změně ústavy diskutovat s chladnou hlavou a ne bezprostředně pod vlivem jenom té poslední volby. Je třeba diskutovat nikoliv pouze o formě, ale také obsahu, např. prezidentských pravomocích. Není třeba spěchat a je nezbytné pro takovou případnou změnu hledat široký politický konsensus. Uvidíme.

Odpovězeno: 19. 02. | 12:31Autor: j.

Otázka: Povídá se, že ODS vyplatila na odměnách za správné hlasování celkem asi 50 mil. Kč. Bylo to více nebo méně?

Pavel Bém: Za správné hlasování ve veřejném formátu? Nevím, nevím, pane, kam na ty drby chodíte, to bychom museli být ale hlupáci. Zkuste alespoň na chvíli připustit, že těch 141 senátorů a poslanců bylo skutečně přesvědčeno, že Václav Klaus bude lepší prezident než Jan Švejnar. Je to tak těžké na představivost?

Odpovězeno: 19. 02. | 12:34Autor: šťoural

Otázka: Proč nejdete mezi obyčejné lidi, zkuste si žít při té drahotě tak jako my.každý nemůže být nahoře,ale na to už jste zapoměl.šlapete lidem po prstech,ale jak se říká na kždého jednou dojde........že??

Pavel Bém: Ano, i tomuto rčení já věřím. Nevíma nemám pocit, že by vláda šlapala lidem po prstech. To, že chceme, aby lidé nezneužívali sociální dávky, když na ně nemají právo, je špatné? To, že ve své lednové výplatě dostáváte vyšší reálnou čistou mzdu při nižších daních je špatně? Buďme trochu spravedliví.

Odpovězeno: 19. 02. | 12:36Autor: jen

Otázka: Pane Béme, prosím vás nenapadejte KDU-ČSL a SZ.Vy si myslíte, že to jsou naši soupeři?Vždyt se do parlamentu příští volby MOŽNÁ ani nedostanou!Co bude potom?Vy si snad přejete vládu JIRKY PAROUBKA?

Pavel Bém: To je to poslední, co bych si přál. Pokud nedojde ke změně volebního systému jsou a budou pro nás lidovci klíčovým partnerem. Souhlasím. Zelení? tak to nevím, tady už si tak jistý nejsem.

Odpovězeno: 19. 02. | 12:42Autor: Milan Sch,

Otázka: Zdravím pane Bém, mám jen jednoduché otázky - máte pocit, že naši zákonodárci jsou v obou komorách za sebe nebo za lidi, kteří je zvolili? To, co jsme viděli při volbě prezidenta, byla chyba nebo vlastnost (parlamentu)? Díky za odpověď a přeji hezký den.

Pavel Bém: To je velmi dobrá otázka, která by si zasloužila obsáhlejší odpověď. Každý poslanec či senátor je individualita. Každý hledá svoji vlastní hranici mezi svědomím, principy, odpovědností k občanům či politické straně. Při volbě prezidenta převládalo mocenské válcování ze strany vedení politických stran. ODS žádný dramatický nátlak na své poslance nedělala. Žádné nesmyslné a nedůstojné kontroly hlasovacích lístků, žádné fotografie. My svým lidem věříme. Jinou záležitostí jsou obstrukce. Ty jsou skutečně zvláštním vzorcem chování parlamentu, možná až nemocí. Pravdou je, že jednou toho využívají socialisté s komunisty, jindy zase my, abych byl trochu spravedlivý.

Děkuji za všechny dotazy, omlouvám se těm, ne které jsem nestihl odpovědět, snad příště. Přeji krásné odpoledne. Pavel Bém.

 

Právě se děje

Další zprávy