Zkáza letu ČSA 001. Iljušin zmizel ve slovenském jezeře

Martin Novák Martin Novák
28. 7. 2011 10:50
Stroj nezvládl přistání na bratislavském letišti a zřítil se na koupaliště Zlaté písky
Foto: Radim Klekner

* V novém seriálu se Aktuálně.cz vrací k ne zcela vyjasněným či spory opředeným leteckým tragédiím * Pohled do historie dokládá, že mnoho katastrof se odehraje v letních měsících, od konce května do začátku srpna * První dílem našeho seriálu je tragický příběh letu TWA číslo 800

Praha - Poklidné ráno rekreantů a plavců na Zlatých píscích u Bratislavy přerušil 28. července 1976 po půl desáté silný hluk nad jejich hlavami.

Přesně sedm minut po půl desáté se do vod místního jezera zřítil Iljušin Il-18 B Československých aerolinií, který nezvládl přistání na nedalekém bratislavském letišti.

Stroj se ve vodě rozlomil na dvě poloviny. Přední zmizela pod hladinou hned, druhá se potápěla tři hodiny.

V místě, kde byli lidé zvyklí bavit se a odpočívat, tak skončil život šestasedmdesáti lidí.

Potopený Iljušin na Zlatých pískách.
Potopený Iljušin na Zlatých pískách. | Foto: Repro: Aktuálně.cz

V několika bodech dodnes přetrvávají spekulace. Z letu, označeného ČSA 001, se zachránili zřejmě jen tři lidé, ale některé zdroje hovoří o šesti.

Ne zcela vyjasněných je také posledních několik hodin před startem letadla. Stroj se vrátil z libyjského Tripolisu a posádka uvedla, že špatně fungovala blikající kontrolka u čtvrtého motoru, která signalizovala pilotům takzvané automatické praporování vrtulí.

Tedy jejich nastavení tak, aby listy vrtule vadily Iljušinu co nejméně v letu, pokud má motor problémy nebo se vyskytne závada.

Jak to vypadalo na místě neštěstí? Prohlédněte si na Aktuálne.sk dobové fotografie.

Hořel motor? Nejspíš ne

Závadu se v Praze nepodařilo najít a odstranit, a do Bratislavy tak mimořádně letěl specialista, aby se pokusil ji identifikovat, a pak rozhodnout o jejím opravení. Byl to ale jeho poslední let.

SERIÁL O LETECKÝCH NEŠTĚSTÍCH

U Tripolis se zřítil Airbus

 

Zde si můžete přečíst první dil seriálu:

Jeden z přeživších pasažérů mnohem později vypověděl, že letadlu začal hořet motor už krátce po startu v Praze a že posádka nedostala povolení nouzově přistát v Brně, protože tam právě přistával stroj s vietnamskou delegací.

O jeho verzi však odborníci pochybují.

Pád na Zlatých píscích je druhou největší tragédií v už uzavřené historii Československých aerolinií. Jak k ní došlo?

Stroj začal klesat velmi strmě a rychle, 22 metrů za sekundu. Druhý a třetí motor uvedl kapitán do zpětného chodu, aby výšku snižoval.

Třetí motor se takzvaně praporoval a následně vypnul. Pak se dopustil chyby mechanik, který omylem vypnul i čtvrtý motor. Příčinou chyby mohly být právě nefungující kontrolky.

Poslední známá věta byla otázkou

Iljušin tak přistával jen se dvěma funkčními motory, oba byly na levém křídle letounu. Posádka se snažila už ve výšce pouhých čtyřiceti metrů situaci marně zachránit opětovným nahozením čtvrtého motoru.

Bratislavské letiště.
Bratislavské letiště. | Foto: Letiště Bratislava

Stroj se naklonil prudce na pravou stranu, proletěl kolem řídicí věže a stále vychýlen doprava dopadl za letištěm v rekreačním areálu.

Poslední slova na záznamu z černé skříňky potvrdila osudový omyl s vypnutím čtvrtého motoru. "Ona to byla čtyřka, ano?" dotazoval se podle záznamu kapitán Svatoslav Rosa.

Někteří z rekreantů pomáhali při záchranných pracích, ale toho roku už se na Zlatých píscích nikdo nekoupal. Zůstaly po tragédii na celé zbývající léto zavřené. Bohudíky to byla poslední velká katastrofa československých letadel.

(V následujících dnech Aktuálně.cz publikuje další díly seriálu ohlédnutí za neštěstími, která z různých důvodů přepisovala historii letecké dopravy u nás i ve světě).

 

Právě se děje

před 17 minutami

Japonská sonda se vzorky z asteroidu přistane příští týden

Kapsle se vzorky odebranými loni z asteroidu Rjugu japonskou sondou Hajabusa 2 se dostane na Zemi už koncem příštího týdne. V neděli 6. prosince časně ráno místního času přistane v jihoaustralské písečné poušti, napsal zpravodajský server ScienceAlert.

Hajabusa 2 se vydala na cestu k planetce ze základny na jihu Japonska začátkem prosince před šesti lety. Ke svému cíli dorazila v polovině roku 2018, po letu vesmírem trvajícím tři a půl roku. Na podzim téhož roku pak zahájila plnění záměru celého projektu - hledat stopy původu Sluneční soustavy.

Vědci podle webu ScienceAlert předpokládají, že kapsle se 100 miligramy materiálu z planetky přistane v poušti státu Jižní Austrálie mezi 03:30 a 04:30 místního času (17:30 a 18:30 SEČ). Na základně australského královského letectva ve městě Woomera se už více než týden na tento okamžik pilně připravují, především na pátrání po kapsli a na její následnou přepravu do Japonska.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

ČNB ponechala limity pro poskytování hypoték beze změny, upozornila na nedostupnost bydlení

Česká národní banka ponechala poměr výše hypotečního úvěru a hodnoty zastavené nemovitosti (LTV) na 90 procentech. Zároveň nepovažuje nyní za nezbytné další dva limity pro poskytování hypoték obnovit a ani zpřísňovat jiné parametry pro poskytování hypoték, informovala na čtvrteční tiskové konferenci.

V červnu centrální banka zrušila u posuzování žádostí o hypotéku limit pro poměr mezi měsíční splátkou veškerých úvěrů proti celkovému čistému měsíčnímu příjmu (DSTI). Předtím v dubnu zrušila limit poměru výše dluhu a čistého příjmu žadatele o úvěr (ukazatel DTI).

ČNB zároveň konstatovala, že pokračující silný růst cen nemovitostí v Česku zhoršil příjmovou dostupnost bydlení a způsobil nárůst nadhodnocení cen bydlení. Banka nadhodnocení odhaduje v průměru na 17 procent, ve vybraných lokalitách s vysokým podílem investičních bytů jde až o 25 procent.

ČNB současně nechala rezervu na ochranu úvěrového trhu, tzv. sazbu proticyklické kapitálové rezervy, pro všechny banky, spořitelní a úvěrní družstva a obchodníky s cennými papíry na 0,5 procenta.

Zdroj: ČTK
Další zprávy