Zkušební jízdy na dvou tratích, jedné na východním a druhé na západním pobřeží Korejského poloostrova, se uskuteční koncem tohoto měsíce, sdělilo dnes jihokorejské ministerstvo pro sjednocení.
Sto ze severu, sto z jihu
"Zkušební jízdy budou provedeny 25. května," řekl agentuře AFP mluvčí ministerstva. Z jihokorejského Munsanu by ten den mělo na nový, 27,3 kilometru dlouhý úsek trasy do severokorejského pohraničního města Kesong vyjet pět vagonů se 100 jihokorejskými činiteli, inženýry a novináři.
Stovka Severokorejců mezitím vyrazí na 25,5 kilometru dlouhou trať ze severokorejského letoviska Diamantová hora do jihokorejského Čečinu.
Obě trati byly opraveny po několikaletých pracích. Severokorejská armáda ale dlouho váhala s podpisem dohody o obnovení železničního spojení mezi oběma státy, které zůstávají od vzájemného konfliktu v letech 1950-1953 de facto ve válečném stavu.
V tomto týdnu se konalo již dvanácté kolo mezikorejských rozhovorů o společné železnici. Na schůzce, která skončila dnes ráno, se představitelé obou států nakonec na zahájení testovacích jízd dohodli. V příštích dnech mají být dojednány o zkušebních jízdách poslední podrobnosti.
Západ byznys, východ turistika
Soul zajistil většinu peněz i materiálu na propojení obou Korejí železnicí. Západní trasa by měla mimo jiné pomoci při dovozu zásilek do severokorejské průmyslové zóny Kesong, kde působí jihokorejské společnosti, a následném odvozu zboží.
Východní trasa má sloužit především turistům. Soul rovněž doufá, že by mezikorejská železnice mohla být v budoucnosti napojena na transsibiřskou magistrálu, a zajistit tak napojení na Evropu.
Na příští týden je plánována mezikorejská vojenská schůzka, kde mají být domluvena opatření sloužící k monitorování železničního spojení přes hranici. Kdy budou linky formálně otevřeny pro veřejnost a jakým způsobem budou využívány, není zatím známo.