reklama
 
 

Zázrak z východu. Tryskáč z NDR dobyl nebe před 50 lety

7. 12. 2008 13:30
Stroj Baade 152 se však zřítil hned při druhém letu

Drážďany - V roce 1958 byla proudová letadla na komerčních linkách ještě úplnou novinkou a faktický monopol měl ve východním bloku ruský Tu-104.

Tryskáče byly výhradní doménou spojeneckých sil - v témže roce uvedl na trh svůj legendární stroj 707 americký Boeing, britská armáda létala s Cometem a Francouzi drželi krok s letounem Caravelle.

Do hry ale před půl stoletím nečekaně vstoupila také NDR. Tento týden tomu bylo přesně 50 let, kdy z drážďanského letiště odstartoval stroj označovaný poněkud neinvenčně jako Strahlverkehrsflugzeug 152 (dopravní tryskové letadlo).

Východoněmecký tryskáč měl vytřít zrak zejména technologům druhého, tedy kapitalistického Německa. Stranický úkol dozoroval sám první tajemník ústředního výboru Jednotné socialistické strany Německa (SED) Walter Ulbricht.

Klíčovou roli při vývoji nového "ocelového ptáka" socialistického bloku sehrál Brunolf Baade, za Hitlera šéfkonstruktér desavského Junkersu. Muž, který chystal jednu z Hitlerových "zázračných zbraní", proudový bombardér Ju 287, teď měl šířit slávu socialistického bloku.

Projekt 152 ale nakonec byl podobně jako hektické prototypy stíhaček z konce druhé světové války Potěmkinovou vesnicí přehnaných ambicí.

Místo motorů jen atrapy

První německý dopravní tryskáč byl s velkou pompou předveden již koncem dubna 1958. Jen zasvěcení ale věděli, že místo skutečných motorů Pirna 014 jsou v gondolách jen nefunkční atrapy.

"Něco se sice proslýchalo, ale podobně jako řada spolupracovníků jsme netušili, že je ta věc dutá," zavzpomínal na prezentaci 152 pro týdeník Der Spiegel Gerhard Güttel, jeden z tehdejších zaměstnanců drážďanských leteckých dílen.

Východoněmecký stroj kromě prvního startu v prosinci 1958 vzlétl již jen jednou. Kvůli záběrům pro reklamní spot měla "stopadesátdvojka" proletět nad přistávací dráhou letiště Klotzsche u Drážďan.

Filmaři se ale letounu nedočkali. Na obzoru se místo toho objevil černý kouř. Stroj se zřítil i s posádkou, havárie byla ututlána a od vývoje východoněmeckého zázraku nebe bylo nakonec upuštěno, a to přesto, že druhý prototyp absolvoval další dva úspěšné lety.

O ambicích socialistického Německa svědčí dodnes jen rekonstruovaný trup prototypu č. 1, který vystavuje drážďanské letecké muzeum.

autor: Blahoslav Hruška | 7. 12. 2008 13:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama