Moskva - Tragická nehoda ruského tupolevu Tu-134 s 52 lidmi na palubě, která si v noci z pondělí na úterý vyžádala čtyřiačtyřicet obětí a osm zraněných, připomněla jiné letecké neštěstí: smrt polské elity u Smolenska.
Podle ruského vicepremiéra Sergeje Ivanova havárii způsobila buď chyba pilota, nebo hustá mlha v místě přistání. Mezi mrtvými jsou čtyři cizinci, vedení tří ruských firem z oboru jaderné energetiky a mezinárodní fotbalový rozhodčí.
"Pilot v husté mlze do poslední chvíle vizuálně hledal přistávací plochu, ale nenašel ji. Tak se stalo, co se stalo," řekl Ivanov. "Neštěstí bohužel připomíná katastrofu polského letounu u Smolenska," dodal.
Dráty, které nikde nejsou
Podle prvotních informací stroj letící z Moskvy krátce před přistáním na letišti Petrozavodsku zpřetrhal vedení vysokého napětí a způsobil krátkodobý výpadek osvětlení ranveje.
Než naskočil náhradní zdroj, letoun v husté mlze ztratil orientaci a při pokusu o nouzové přistání na kilometr vzdálené dálnici se rozlomil a začal hořet.
Problém je v tom, že podle vyšetřovatelů, na něž se odkazuje agentura RIA Novosti, v dráze letu žádné podobné elektrické vedení není.
"Vyšetřovatelé pracují na místě. Z těch informací, které mám, ale vyplývá, že v té oblasti není žádné elektrické vedení, které by letadlo mohlo při přistávání zničit," cituje agentura nejmenovaný zdroj z integrovaného záchranného systému.
Tajemství prozradí černé skříňky
Definitivně jasno by do případu měly vnést černé skříňky, které se z vraku letounu podařilo vyprostit. Podle prvotního ohledání se zdají být neporušené. Vyšetřovatelé už mají k dispozici záznam rádiové komunikace posádky s věží.
"Mohu potvrdit, že jsme získali zvukovou nahrávku rádiového spojení mezi pozemní letovou kontrolou a posádkou letounu a požadované informace o povětrnostních podmínkách v době havárie. Vyžádali jsme si rovněž veškerou dokumentaci z Domodědova letiště a vzorky paliva," řekl RIA Novosti jeden z osmi nasazených vyšetřovatelů.
Rusové proto souběžně se šetřením leteckých expertů zahájili trestní vyšetřování. Pokud skutečně chybovali piloti, trestu už se nedočkají. Jediným členem posádky, který přežil, je letuška.
Vyloučit zatím nelze ani technickou závadu. Podle leteckých expertů je ale nepravděpodobná. Stroje TU-134 jsou sice zastaralé, ale spolehlivé.
Ten spadlý byl ve službě od roku 1980 a měl nalétáno přes 40 tisíc hodin. V roce 2009 byl zakonzervován. Letos jej ruská letecká společnost RusAir opět začala používat.
Medveděv raději přesedlal na francouzský stroj
"Okolnosti pádu každého letadla jsou velmi specifické. Nemyslím si, že by mělo být z posledního pádu Tu-134 vyvozováno, že se jedná o nebezpečný stroj, dokud neskončí vyšetřování. Federální úřad pro letecký provoz je ale natolik zaneprázdněný jinými věcmi, že dohled nad bezpečností letového provozu leží převážně na bedrech dopravců," okomentoval pád letadla prezident Asociace pilotů a vlastníků letadel Leonid Košelev.
Bezpečnost letecké dopravy v Rusku kritizoval i ruský prezident Dmitrij Medveděv. Vládní tupolev Tu-134 už dříve vyměnil za letoun francouzské výroby.