Za pád letadla v Bejrútu může pilot. Neuposlechl věž

Zahraničí Zahraničí
26. 1. 2010 8:03
Zřejmě zahynulo všech 90 lidí na palubě stroje Ethiopian Airlines
Vyplavené kusy letounu.
Vyplavené kusy letounu. | Foto: Reuters

Bejrút - Pondělní pád letadla společnosti Ethiopian Airlines, které se s 90 lidmi na palubě zřítilo do Středozemního krátce po startu z Bejrútu, zřejmě zavinil pilot.

Naznačují to první analýzy, které vycházejí ze záznamu rozhovoru mezi kontrolní věží a posádkou letadla.

"Nahrávka příkazů řídicí věže ukázala, že věž oznámila pilotovi, aby kvůli bouři změnil směr. Ale letadlo zamířilo opačným směrem," řekl v libanonské televizi ministr obrany Michel Murr v televizním rozhovoru.

Vyšetřování nehody pokračuje, pátrací týmy zatím nalezly těla jedenadvaceti boětí. Je téměř jisté, že nehodu nikdo nepřežil.

Letoun se zřítil krátce po půl třetí ráno za bouřky a hustého deště. "Počasí bylo velmi špatné. Letoun se zřítil jen necelé čtyři kilometry po startu," řekl libanonský ministr dopravy Ghazí Arídí. Vyšetřovatelé pracují s verzí, že do stroje uhodil blesk.

To, zda blesk představuje pro letadlo vážné nebezpečí, je už dlouho předmětem debat a sporů mezi odborníky.

"Na palubě jsou složité obvody, antény. Že může dojít ke zkratu, je pravděpodobné. Ale není to nic tak neobvyklého, že do letadla udeří blesk," řekl nedávno Aktuálně.cz Stanislav Suchý z Ústavu pro odborné zjišťování leteckých nehod v Praze.

Vojáci a členové civilní obrany pomáhají třídit trosky letounu Boeing 737-800 etiopské společnosti Ethiopian Airlines.
Vojáci a členové civilní obrany pomáhají třídit trosky letounu Boeing 737-800 etiopské společnosti Ethiopian Airlines. | Foto: Reuters

"Odhadl bych, že devadesáti procentům pilotů se stalo, že je zasáhl blesk," prohlašuje moderátor stránky Professional Pilots Rumours Network Danny Fine. "Opravdu to není pro letadlo problém. Byl jsem zasažen, když jsem vzlétal z Gatwicku (letiště nedaleko Londýna). Byla to velká rána a nechal jsem se na to podívat inženýry."

Společnost Ethiopian Airlines patří mezi nejstarší v Africe, kde patří také ke společnostem s největším počtem destinací.

Zajišťuje především provoz mezi východní Afrikou a Blízkým východem. Roku 2005 se stala první africkou společností, která si objednala nové obří letadlo Boeingu Dreamliner, a to hned 10 kusů.

Poslední nehodu měla v roce 1988, kdy se její letoun zřítil krátce po startu kvůli hejnu ptáků. Zemřelo 31 ze 104 lidí.

O osm let později se zřítil stroj Ethiopian Airlines po startu na Komorách. Pilotovi nařídili letět do Austrálie, ale letoun neměl dost paliva a spadl do moře. Tehdy zahynulo 126 ze 175 lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy