Piloti se chovali velmi zvláštně, říká o nehodě český expert

Jan Gazdík Jan Gazdík
24. 3. 2015 16:18
"Letěli nad mraky a počasí měli výborné. Pak ale zřejmě nastaly problémy s motorem, které doprovázel náhlý pokles tlaku na palubě," říká ředitel Úřadu pro civilní letectví Josef Rada.
Záchranáři poblíž místa neštěstí ve francouzských Alpách.
Záchranáři poblíž místa neštěstí ve francouzských Alpách. | Foto: Reuters

Praha - Prvního i druhého pilota Airbusu A320, který se v úterý dopoledne zřítil se 150 lidmi na palubě ve francouzských Alpách, zaměstnávalo podle všeho řešení vážného technického problému, takže si pravděpodobně neuvědomili, že letí přímo do hřebenů hor.

"Museli být v obrovském stresu, takže se dost možná v tom vypětí nevěnovali dosažené výšce. Jinak si jejich prudké klesání z jedenácti kilometrů až do bodu nula neumím vysvětlit," analyzuje katastrofu z dostupných údajů jeden z nejzkušenějších dopravních pilotů Ladislav Keller z Úřadu pro civilní letectví .

Experti nyní zkoumají záznamy meteorologických map, podle nichž bylo ve zmíněných jedenácti kilometrech ideální letecké počasí. Neplatilo to ovšem pro nižší výšky, nad nimiž Airbus A320 letěl a kam začal prudce klesat.

Letecký meteorolog Petr Dvořák dokonce mluví o dešti a mimořádně špatné viditelnosti. Vynervovaná a zcela zaměstnaná posádka letounu si tedy ani nemusela být vědoma, že letí přímo vstříc horám, které možná ani neviděla.

"Letěli nad mraky a počasí měli výborné. Pak ale nastaly zřejmě problémy s motorem, které doprovázel náhlý pokles tlaku na palubě," potvrzuje i ředitel Úřadu pro civilní letectví Josef Rada.

Stroj podle vedení společnosti Germanwings klesal osm minut. Z radarů zmizel v 10:53. Posádka podle Josefa Rady zareagovala správně, když začala po problémech s motorem okamžitě klesat. Airbus měl ovšem klesání přerušit ve 4000 metrech a následně přejít do vodorovného letu.

Experti zatím nedokážou odpovědět na otázku, proč posádka letounu tento manévr neprovedla. "Je to velmi zvláštní," dodává Rada.

Ze záznamů radarů podle Ladislava Kellera vyplývá, že airbus letěl vstříc horám bez jakékoliv změny kurzu, dokud ve výšce 2000 metrů nenarazil do terénu.

"Posádka se chovala velmi zvláštně. Jediné možné vysvětlení je, že se oba piloti plně soustředili na řešení - podle všeho závažného - technického problému a příliš se nevěnovali letu. Ale už tím chybovali," říká Keller.

V podobných situacích se má podle něj jeden pilot plně věnovat řízení letounu, zatímco druhý má pracovat na odstranění technických potíží stroje.

"Samozřejmě že to spolu konzultují, ale jeden z nich musí ten airbus řídit. Takže pokud tuhle zásadu porušili, museli se zřejmě věnovat odstranění technických potíží svého stroje víc, než bylo zdrávo. Berte to ale jen jako mou úvahu. Ten problém na palubě mohl být opravdu velký a oba piloty zřejmě zcela pohltil. Více určitě řeknou záznamové černé skříňky," uzavírá jeden z předních českých expertů na bezpečnost civilního letectví.

 

Právě se děje

Další zprávy