Tudy letadla nikdy nelétají. Poslední minuty letu 4U9525

Martin Novák Martin Novák
Aktualizováno 24. 3. 2015 21:31
Stroj společnosti Germanwings narazil do horského svahu. Otázkou je, proč posádka nevyslala nouzový signál.
Kabina letadla Airbus A320.
Kabina letadla Airbus A320. | Foto: Reuters

Marseille/Praha – Sto padesát lidí zemřelo při pádu airbusu společnosti Germanwings ve francouzských Alpách. Ve Francii je to nejtragičtější nehoda od pádu concordu před čtrnácti lety.

Přinášíme první rekonstrukci toho, co se dnes na lince Barcelona – Düsseldorf stalo. Co o nehodě víme, o čem se zatím pouze spekuluje a co odhalí až pozdější vyšetřování.

1) Jaké byly poslední minuty letu 4U9525?

Stroj odstartoval v minutu po desáté hodině dopoledne z letiště El Prat v Barceloně. Podle dostupných zpráv letoun typu Airbus A320 začal klesat po půl jedenácté nad jihem Francie a klesal osm minut až do výšky dva a půl tisíce metrů. Poté narazil do horského svahu, kontakt byl ztracen v 10:53.

Informace o tom, že posádka vyslala tísňové volání, francouzské ministerstvo dopravy dementovalo.

Někteří expertí hovoří o pokles tlaku v kabině. K podobnému problému došlo například na palubě letadla společnosti Helios Airways, které se v roce 2005 zřítilo u Atén.

Horský průvodce Michel Suhubiette řekl deníku La Provence: "Slyšeli jsme zvuk letadla, které bylo zjevně velmi nízko. Bylo to nezvyklé, protože tudy nikdy žádná letadla nelétají."

2) Co mohlo být příčinou havárie?

Je ještě příliš brzy na analýzy. Francouzský letecký expert Christophe Naudin uvedl pro televizi TF1, že osmiminutový sestup zřejmě znamená, že se piloti chtěli pokusit přistát. "Řekl bych, že tady máme co do činění s technickou závadou," řekl Naudin.

Listu Le Figaro napsal, že pokles tlaku v kabině může být důvodem, proč posádka nevydala tísňový signál. Je totiž možné, že byla v bezvědomí, tvrdí francouzský deník. Přesně to se stalo v případě již zmiňovaného letounu Helios Airways.

Počasí v původní výšce, ve které stroj letěl, bylo dobré, stejně jako viditelnost. Jako příčinu lze rovněž vyloučit nedostatek paliva. Jasné je také to, že airbus neexplodoval ve vzduchu.

Odborník na vyšetřování leteckých nehod Robert Galan ve francouzské televizi uvedl, že se rovněž přiklání k hypotéze o technickém problému, protože počasí bylo dobré a kolize s jiným letadlem je vyloučena.

Havarovaný stroj byl vyroben v roce 1990, ale podle vedení Germanwings ho technici zkontrolovali v pondělí, den před odletem. Opravovali dvířka příďového podvozku. Kapitán letadla byl zkušeným pilotem, pro Germanwings a Lufthansu létal už deset let.

3) Je možné, že někdo přežil?

Vzhledem k tomu, z jaké výšky a kam stroj spadl, je to krajně nepravděpodobné. Francouzští politici  - prezident, premiér a ministr dopravy – shodně oznámili, že téměř jistě jsou všichni, kdo byli na palubě, mrtví. Posádka první helikoptéry se záchranáři z místa nahlásila, že nevidí žádné přeživší.

4) Jak to vypadá na místě nehody?

Trosky letounu Airbus A320 společnosti Germanwings (fotografie je pořízená z televizního vysílání).
Trosky letounu Airbus A320 společnosti Germanwings (fotografie je pořízená z televizního vysílání). | Foto: Reuters

Trosky jsou podle záchranářů rozeseté na ploše dvou hektarů. Místo je od nejbližší silnice vzdáleno sedm kilometrů. Airbus se rozpadl na malé kousky. "Vypadá to, jako kdyby úplně zmizel," řekl místní turistický průvodce Jean-Louis Bietrix, který přišel k troskám s první skupinou záchranářů.

Oblast je řídce osídlená a těžko přístupná, leží tam sníh a led. Trosky zřejmě leží ve výšce přes 1500 metrů nad mořem, tedy zhruba v úrovni vrcholu Sněžky.

Večer bylo kvůli tmě pátrání přerušeno a obnoveno bude ráno.

"Je to velmi hornatý terén. Je tam hodně sněhu. Záchranáři určitě musí použít helikoptéry," uvedl pro deník Le Figaro zdroj z regionu, kde k neštěstí došlo. "Je to velmi izolované místo," dodal nejmenovaný hoteliér z oblasti.

 

 

Právě se děje

Další zprávy