Vědci objevili v souhvězdí Holubice obří planetu, která by teoreticky neměla existovat

31. 10. 2017 22:06
Vědci objevili u trpasličí hvězdy, vzdálené asi 600 světelných let od země, obří planetu, která by teoreticky neměla existovat. Existence tohoto "planetárního monstra" nesoucího označení NGTS-1b podle vědců odporuje teorii utváření planet, která říká, že planety této velikosti nemohou vznikat kolem tak malých hvězd. Vzhledem ke své velikosti a teplotě je planeta známá jako "horký Jupiter", což je třída planet velkých přinejmenším jako Jupiter z naší sluneční soustavy, ale s přibližně o 20 procent menší hmotností.

Londýn - Vědci objevili u vzdálené trpasličí hvězdy obří planetu, která by podle teorie formování planet neměla existovat. Informovala o tom v úterý britská Královská astronomická společnost (RAS), která se odvolává na odbornou zprávu astronomů Warwické univerzity ve střední Anglii.

Existence tohoto "planetárního monstra" nesoucího označení NGTS-1b podle vědců odporuje teorii utváření planet, která říká, že planety této velikosti nemohou vznikat kolem tak malých hvězd. Teorie připouštějí, že malé hvězdy mohou formovat skalnaté planety, ale nemohou dostat dohromady dostatek materiálu k vytvoření planet velikosti Jupiteru.

NGTS-1b je nicméně plynný obr. Vzhledem ke své velikosti a teplotě je planeta známá jako "horký Jupiter", což je třída planet velkých přinejmenším jako Jupiter z naší sluneční soustavy, ale s přibližně o 20 procent menší hmotností.

Na rozdíl od Jupiteru je NGTS-1b velmi blízko své hvězdy - jen tři procenta vzdálenosti Země od Slunce. Oblet kolem hvězdy - červeného trpaslíka s označením NGTS-1 - jí trvá jen 2,6 dne, což znamená, že rok na této planetě trvá přibližně dva a půl pozemského dne.

Zvláštní dvojice těles byla podle agentury AFP zjištěna asi 600 světelných let daleko od Země v souhvězdí Holubice. Označení dostala podle robotického zařízení pro hledání planet Next-Generation Transit Survey (NGTS), které se nachází v Chile v poušti Atacama a tvoří ho síť 12 teleskopů. NGTS provozuje konsorcium sedmi evropských univerzit a dalších akademických institucí z Británie, Chile, Německa a Švýcarska.

Video: NASA chce pomocí kosmické lodi ochránit Zemi před obřím asteroidem