Vědci objevili v souhvězdí Holubice obří planetu, která by teoreticky neměla existovat

ČTK ČTK
31. 10. 2017 22:06
Vědci objevili u trpasličí hvězdy, vzdálené asi 600 světelných let od země, obří planetu, která by teoreticky neměla existovat. Existence tohoto "planetárního monstra" nesoucího označení NGTS-1b podle vědců odporuje teorii utváření planet, která říká, že planety této velikosti nemohou vznikat kolem tak malých hvězd. Vzhledem ke své velikosti a teplotě je planeta známá jako "horký Jupiter", což je třída planet velkých přinejmenším jako Jupiter z naší sluneční soustavy, ale s přibližně o 20 procent menší hmotností.
Nově objevená planeta je známá jako "horký Jupiter", což je třída planet velkých přinejmenším jako Jupiter z naší sluneční soustavy (na snímku), ale s přibližně o 20 procent menší hmotností. | Foto: NASA, NASA

Londýn - Vědci objevili u vzdálené trpasličí hvězdy obří planetu, která by podle teorie formování planet neměla existovat. Informovala o tom v úterý britská Královská astronomická společnost (RAS), která se odvolává na odbornou zprávu astronomů Warwické univerzity ve střední Anglii.

Existence tohoto "planetárního monstra" nesoucího označení NGTS-1b podle vědců odporuje teorii utváření planet, která říká, že planety této velikosti nemohou vznikat kolem tak malých hvězd. Teorie připouštějí, že malé hvězdy mohou formovat skalnaté planety, ale nemohou dostat dohromady dostatek materiálu k vytvoření planet velikosti Jupiteru.

NGTS-1b je nicméně plynný obr. Vzhledem ke své velikosti a teplotě je planeta známá jako "horký Jupiter", což je třída planet velkých přinejmenším jako Jupiter z naší sluneční soustavy, ale s přibližně o 20 procent menší hmotností.

Na rozdíl od Jupiteru je NGTS-1b velmi blízko své hvězdy - jen tři procenta vzdálenosti Země od Slunce. Oblet kolem hvězdy - červeného trpaslíka s označením NGTS-1 - jí trvá jen 2,6 dne, což znamená, že rok na této planetě trvá přibližně dva a půl pozemského dne.

Zvláštní dvojice těles byla podle agentury AFP zjištěna asi 600 světelných let daleko od Země v souhvězdí Holubice. Označení dostala podle robotického zařízení pro hledání planet Next-Generation Transit Survey (NGTS), které se nachází v Chile v poušti Atacama a tvoří ho síť 12 teleskopů. NGTS provozuje konsorcium sedmi evropských univerzit a dalších akademických institucí z Británie, Chile, Německa a Švýcarska.

Video: NASA chce pomocí kosmické lodi ochránit Zemi před obřím asteroidem

V říjnu 2022 chce NASA kosmickou lodí velikosti ledničky narazit do menšího asteroidu. | Video:

Aktualizováno před 9 minutami

Dálnici D5 u Berouna zavřela nehoda tří aut

Dálnici D5 poblíž Berouna v neděli večer zhruba na hodinu zavřela ve směru na Plzeň nehoda dvou osobních aut a kamionu. Jeden muž je těžce zraněný, záchranáři na místo poslali i vrtulník. Vyplývá to z informací od policejní mluvčí Lucie Novákové a Národního dopravního informačního centra.

"Máme tam havarovaná dvě osobní vozidla. Kousek před nimi je zastavený ještě kamion, který byl taky účastníkem dopravní nehody," popsala Nováková místo havárie. Těžce zraněný muž je z jednoho z osobních aut, dodala.

České basketbalistky vyhrály v kvalifikaci ME i podruhé

České basketbalistky vyhrály i druhý zápas v kvalifikaci o postup na mistrovství Evropy. V pražské hale Královka rozhodla o výhře 60:59 nad Rumunskem sekundu před koncem Kateřina Elhotová. Výběr trenéra Štefana Svitka navázal na čtvrteční vítězství 62:52 na palubovce favorita skupiny Itálie.