Vědci jsou na stopě genomu zmrzlého muže Ötziho

Monika Horáková
4. 8. 2010 7:31
Z genomu by mohli určit, jakými nemocemi zmrzlý muž trpěl

Bolzano/Tübingen/Heidelberg - O muži přezdívaném Ötzi, který byl objeven v roce 1991 v tajícím ledovci v Jižním Tyrolsku, vědí vědci stále více.

Nejen to, že žil před 5 000 lety a zemřel násilnou smrtí ve 45-50 letech, ale také například to, že jeho přímá rodová linie již vymřela.

Nyní se přidal další objev. Italsko-německému týmu složenému z vědců z Bolzana, Tübingenu a Heidelbergu se podařilo získat z kousku pánevní kosti Ötziho jeho genom.

"Do půl roku budeme díky tomu schopni určit, kterými chorobami Ötzi trpěl," uvedl pro média Carsten Pusch z univerzity v Tübingenu, který mimo jiné zkoumá také genom další prominentní mumie - egyptského vládce Tutanchamona.

"Jaké rozdíly jsou mezi genetickou výbavou dnešní a tehdejší populace, jaké závěry lze vyvodit z nemocí zkoumaného těla pro dnešní dědičné choroby či jiná onemocnění jako je cukrovka nebo rakovina - na tyto otázky máme nyní možnost najít odpovědi," uvedla za vědecký tým Laura Defranceschi z výzkumného centra v Bolzanu.

Již nyní však vědci podle německých médií vědí, že muž neměl žádný zubní kaz, jeho páteř a klouby však nesou známky opotřebení. Poslední, co Ötzi pozřel, byla podle jejich verze voda a mech.

Ledovou mumii nalezli v září 1991 němečtí turisté v Jižním Tyrolsku v nadmořské výšce 3 200 metrů. Přezdívku Ötzi získala mumie podle údolí Ötztal, v jehož blízkosti muž zahynul.

Detailní fotografie mumie je možné nalézt na stránkách bolzanského institutu pro výzkum mumií.