Peking / Kuala Lumpur - Vyšetřování zmizení malajsijského letadla se stále více soustřeďuje na oba piloty.
Stroj s 239 lidmi na palubě se před více než týdnem ztratil na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu.
Společnost Malaysia Airlines v pondělí uvedla, že poslední slova adresovaná z letadla dispečerům na zemi pronesl druhý pilot letadla, a to krátce po ručním odpojení identifikačního systému ACARS.
Načasování poslední zprávy a klidný hlas jejího autora posilují podezření, že oba piloti - či jeden z nich - se mohli na zmizení letadla podílet, napsala agentura AP.
"V pořádku, dobrou noc"
Letoví kontroloři na zemi zachytili jako poslední zprávu z kokpitu letadla rozloučení "V pořádku, dobrou noc". Uvolněným hlasem ji podle předběžného vyšetřování pronesl druhý pilot stroje.
Vyšetřovatelé konstatovali, že dotyčný v tu chvíli patrně musel vědět o odpojení identifikačního systému ACARS.
Americká rozvědka se při svém vyšetřování údajně zaměřuje na kapitána letadla, 53letého Zaharieho Ahmada Shaha, a druhého pilota, 27letého Fariqa Abdula Hamida.
"Všechny informace, které jsem získal od bezpečnostních úřadů, od národního protiteroristického centra a tajných služeb, naznačují, že se něco dělo s piloty," citovala agentura AFP předsedu bezpečnostního výboru Sněmovny reprezentantů Michaela McCaula.
"Domnívám se, že všechny stopy vedou do kokpitu, k prvnímu a druhému pilotovi," dodal.
Nové zóny hledání
Pátrání po pohřešovaném letounu se původně soustředilo na oblast kolem malajsijských břehů, tedy do míst posledního kontaktu s dispečery.
Kvůli podezření, že někdo komunikační zařízení stroje záměrně odpojil a během letu změnil směr, však byly vytyčeny nové zóny hledání - první mezi severem Thajska a Kazachstánem, druhá v jižní části Indického oceánu na jih od Indonésie.
V pondělí Malajsie oznámila, že začalo pátrání v severním i jižním koridoru. Spekuluje se, že po přerušení kontaktu s dispečery letadlo pokračovalo v cestě ještě několik hodin. Do hledání se zapojilo 26 zemí.
Rozšiřte pátrání, zní z Číny
Dvě třetiny cestujících Boeingu 777 byli Číňané. Peking Malajsii za řešení situace kritizuje; vyzval ji, aby "okamžitě" rozšířila pátrání po pohřešovaném malajsijském letadle a poskytovala jasnější informace.
"Pátrací a záchranné úsilí jsou nyní samozřejmě složitější a oblast je větší. Doufáme, že Malajsie bude poskytovat zainteresovaným zemím podrobnější a přesnější informace," prohlásil na pondělní tiskové konferenci mluvčí čínského ministerstva zahraničí Chung Lej.
Malajsijská policie prohledala byty obou pilotů a prověřuje letový simulátor, který si doma nainstaloval kapitán stroje Zaharie. Pilotovi kolegové sdělili, že Zaharie byl aktivním stoupencem malajsijské opozice.
Tu vedl politik Anwar Ibrahim, který byl jen několik hodin před startem letadla odsouzen v kontroverzním procesu k pětiletému vězení za homosexuální praktiky. Podle přátel ale pilot Zaharie neprojevoval extremistické názory. Druhý pilot Fariq měl prý krátce před svatbou.