Letoun patrně zmizel v hlubinách. Je možné, že se nenajde?

Martin Novák Martin Novák
Aktualizováno 18. 3. 2014 11:00
Pokusili jsme se z dostupných informací odhadnout, co se stalo nebo mohlo stát s tajemným letem MH370.
Foto: Reuters

Praha – Záhada, kterou si zatím nikdo nedokáže vysvětlit.

Od zmizení letadla společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě už uplynulo deset dní a o osudu stroje se stále neví skoro nic.

Letadla a lodě několika zemí marně prohledávají moře, příbuzní pasažérů čekají stejně marně na jakékoliv zprávy.

Pokusili jsme se formou otázek a odpovědí naznačit, co se stalo nebo mohlo stát.

Co víme o zmizení letu na sto procent?

Jen velmi málo. Jisté je pouze to, že piloti nevyslali žádný nouzový signál, nehlásili žádné problémy. Poslední slova ke kontrolní věži zněla: "Všechno v pořádku, dobrou noc." Podivné je to, že poslední zprávu nevyslal kapitán, ale druhý pilot a nejedná se běžný způsob rozloučení se s pozemní kontrolou. Z dostupných informací navíc vyplývá, že kurs letounu někdo změnil záměrně.

Kam letoun po odklonu z původní trasy zamířil?

Malajsijský armádní radar zachytil signál krátce po jedné hodině ráno v Malajské úžině. Let MH370 tedy změnil kurs a letěl na západ směrem k Andamanským ostrovům v Indickém oceánu.

Kde se vzala teorie, že letěl po posledním zachyceném signálu ještě čtyři až sedm hodin?

Přišel s ní deník Wall Street Journal s odvoláním na zdroje od výrobce leteckých motorů Rolls-Royce a firmy Boeing. Motory Boeingů 777 totiž v průběhu letu vysílají data na zemi a Wall Street Journal uvedl, že tato data přicházela ještě čtyři hodiny po poslední komunikaci s leteckými dispečery. Firma Rolls-Royce toto tvrzení odmítla komentovat, malajsijský ministr dopravy zprávu amerického deníku rovnou popřel.

V sobotu ale malajsijský premiér Nadžíb Razak prohlásil, že trasu letounu někdo skutečně změnil záměrně a stroj malajsijských aerolinek mohl letět ještě sedm hodin poté, co se přestal hlásit pozemní kontrole.

Pátrání po malajsijském letadle je zatím neúspěšné.
Pátrání po malajsijském letadle je zatím neúspěšné. | Foto: Reuters

Co může být důvodem odklonu od trasy a následného dlouhého letu jiným směrem?

V tuto chvíli můžeme jenom spekulovat. Jako nejpravděpodobnější se jeví únos, vyloučit ale nelze ani pokus pilota o návrat, pokud zjistil nějakou závadu. Pak je ale podivné, že nekontaktoval řídicí věž.

Proč posádka nevyslala nouzový signál?

Televize ABC uvedla s odvoláním na americké představitele, že komunikační systémy na palubě letu MH370 byly odpojeny postupně a zřejmě záměrně. Systém vysílající data o práci motorů byl odpojen sedm minut po jedné hodině ráno, rádiový vysílač o čtrnáct minut později. Malajsijský policista obeznámený s vyšetřováním řekl agentuře Reuters, že nevylučuje únos a řízení stroje se možná zmocnil někdo, kdo uměl s přístroji zacházet. Změna kursu totiž nebyla provedena manuálně, ale přes počítač.

Foto: Reuters

Je možné, že se ztracený letoun nikdy nenajde?

U velkých dopravních letadel se to zatím nikdy nestalo.

Pokud ale letoun malajsijských aerolinií skutečně letěl několik hodin směrem do Indického oceánu, mohl se zřítit na odlehlém místě do velké hloubky, takže bude nesmírně obtížné ho objevit. Z velké hloubky se také těžko získávají černé skříňky, které poskytují informace o posledních minutách letu.

Vyšetřovatelům trvalo velmi dlouho, než vyzvedli černé skříňky z letounu Air France, který se v roce 2009 zřítil do Atlantského oceánu za letu z Ria de Janeira do Paříže.

Mohl letoun explodovat ve vzduchu?

Satelity žádný výbuch v dané oblasti nezaznamenaly. Bude možné to posoudit, najdou-li se nějaké trosky.

Kdo by mohl letadlo unést?

Je otázkou, kdo a proč by měl zájem na atentátu zrovna na malajsijské letadlo mířící do Číny. Teoreticky snad přicházejí v úvahu radikální ujgurští separatisté ze západočínské provincie Sin-ťiang, ti se ale dosud nikdy o nic takového nepokusili.

V roce 1985 explodoval za letu stroj společnosti Air India mířící do Montrealu. Bombu do něj nastražili sikhští extremisté. V tomto případě ale bylo brzy jasné, že jde o terorismus.

Příbuzní pasažérů zmizelého letounu.
Příbuzní pasažérů zmizelého letounu. | Foto: Reuters

Mohlo jít o sebevraždu jednoho z pilotů?

To je jedna z divočejších teorií. Policie údajně v Kuala Lumpuru prohledala byt jednoho člena posádky, což ale nemusí souviset s podezřením. V roce 1999 se zřítil po  startu z New Yorku stroj společnosti Egypt Air a američtí vyšetřovatelé se na základě záznamu z černých skříněk kloní k názoru, že pilot spáchal sebevraždu.

Je pravda, že po zmizení letounu některým cestujícím vyzváněly mobily?

Těžko říci, tvrdí to příbuzní některých pasažérů. Čínský operátor China Mobile v pátek oznámil, že přístroje pasažérů nedokáže lokalizovat.

Je možné, že letoun někdo unesl a někde s ním přistál?

Bylo by velice nepravděpodobné, že by se o takovém přistání dosud nic nevědělo.

 

Právě se děje

Další zprávy