V Německu zastavili 'nacistickou' reklamní kampaň

Zahraničí Reuters Zahraničí, Reuters
15. 1. 2009 13:23
Slogan příliš připomínal nápis nad branou koncentračního tábora
Čerpací stanice řetězce Esso (ilustrační záběr)
Čerpací stanice řetězce Esso (ilustrační záběr) | Foto: Ondřej Besperát

Berlín - Německý výrobce kávy Tchibo a mezinárodní síť čerpacích stanic Esso předčasně ukončili společnou reklamní kampaň, která v Německu vyvolala vlnu negativních reakcí.

Její ústřední motto "Jedem den Seinen" totiž až příliš připomínalo nechvalně proslulý nápis "Jedem das Seine" (Každému, co jeho jest anebo také Každému, co si zaslouží) umístěný nacisty nad vstupní bránu do koncentračního tábora Buchennwald.

Kampaň, která byla zahájena počátkem ledna, odsoudila řada židovských organizací, podle nichž jde o urážku 56 tisíc obětí, které v Buchenwaldu zahynuly.

Podle Salomona Korna, místopředsedy Ústřední rady židovských obcí v Německu, jde buď o "nepřekonatelný nevkus" či "naprostou historickou nevzdělanost".

Podle mluvčí společnosti Tchibo, která vznikla až v roce 1949, jde však o tragické nedorozumění: "Nechtěli jsme se nikoho dotknout," uvedla mluvčí Angelika Scholzová. Jak Tchibo, tak Esso, tvrdí, že si historické konotace sloganu nebyli vědomi.

Foto: Aktuálně.cz

Výraz se tak objevil na plakátech propagujících kávu umístěných na čerpacích stanicích v celém Německu. Ve středu byly reklamy odstraněny.

V němčině dodnes zůstává řada na první pohled nevinných slovních spojení zatížených nacistickou minulostí.

Loni se tak například dostal do potíží německý průmyslník Klaus-Michael Kühne, který navrhoval "čistokrevné" německé řešení pro jednu z přepravních společností, o níž projevil zájem dánský investor

Ministerský předseda zemské vlády v Dolním Sasku Christian Wulff se zase musel omluvit za použití výrazu "atmosféra pogromu" v souvislosti s veřejnou kritikou vysokých platů, které si mezi sebou rozdělují manažeři.

 

Právě se děje

Další zprávy