Dillí - Zatímco v západních zemích musí pilot dopravního letadla absolvovat několikaletou teoretickou přípravu a stovky hodin výcviku, v Indii je možné získat licenci za půl hodiny.
Upozorňuje na to agentura Bloomberg. Indický letecký kadet Anupam Verma jejímu reportérovi popsal, jak získal certifikát o absolvování 360 letových hodin na základě toho, že strávil v kokpitu daného stroje jen 35 minut.
Nevím ani to, jak a kde bych měl přistát. Neměli bychom na svědomí jen cestující, ale mohli bychom se zřítit do obydlené oblasti a zabít další lidi.
"Co když by během letu došlo k neočekávané události? Nevěděl bych ani to, jak a kde bych měl nouzově přistát. Nemusel bych mít na svědomí jen cestující, ale mohli bychom se zřítit do obydlené oblasti a zabít další lidi," stěžuje si Verma.
Není sám. Podle agentury Bloomberg se k tomu, že obdržely certifikát o výcviku, který vůbec neabsolvovaly, přiznaly už desítky pilotů po celé zemi. Verma dostal - jakožto syn chudého farmáře - od státu grant na pilotní výcvik ve výši 2,8 milionu rupií, tedy v přepočtu víc než milion korun. Sumu škole zaplatil, proškolení na velký dopravní stroj se mu ale nedostalo.
Indie přitom o nedostatečném výcviku svých pilotů ví. V roce 2011 vláda rozhodla o přezkoumání podmínek udělení licence více než 4000 z nich.
Prověřování skončilo obviněním osmnácti lidí. Výsledky vyšetřování stále nebyly zveřejněny, vláda nicméně uvažuje o prověrce všech pilotních škol v zemi.
Podle bývalého indického pilota a poradce pro bezpečnost letového provozu Mohana Ranganathana byly větší či menší podvody odhaleny téměř u všech leteckých klubů a škol. "V letových knihách byly zapsány hodiny na strojích, které ani nebyly letuschopné," prozradil.
Potřebné dovednosti? Doženete v běžném provozu
Podle bývalého pilota, jenž pro indické aerolinky létal 40 let, jsou podobné praktiky běžné už od 60. let minulého století. "Aerolinky to velmi rychle zjistí, ale jelikož ti piloti mají potřebný certifikát, nemohou je vyhodit, a tak je školí za běžného provozu," popsal letitou praxi někdejší letec, jenž si nepřál být jmenován.
Zmiňovaný kadet Anupam Verma nastoupil výcvik v roce 2009 v letové škole Yash Air ve městě Indore. Během prvního dne absolvoval 35 minut letu v kokpitu a ihned po přistání dostal certifikát na 360 hodin letu s tím, že ho další výcvik ve vzduchu ještě čeká. Celkem ale strávil na palubě stroje, jejž měl bezpečně ovládat, jen další tři hodiny.
Verma se proto spolu s několika dalšími "absolventy" kurzu obrátil na soud, školné vysoudil zpět a dosáhl toho, že Yash Air, jež během procesu změnila jméno na Centaur Aviation Academy a "cvičila" piloty dál, nakonec přišla o licenci.
Desítky dalších pilotních škol v zemi ale mohou fungovat stejně.
V Česku nemyslitelné
Navíc, jak tvrdí letecký konzultant Neil Hansford, který působil v Evropě, Asii i Americe, ani ti piloti, kteří nezbytných 200 hodin absolvují, nemají zkušenosti například se všemi druhy počasí. A celkově nejsou připraveni na všechny možné eventuality.
A jak je to s výcvikem pilotů v Česku? Podle instruktorů můžeme být klidní.
"V tuzemsku je něco podobného naprosto nemyslitelné. Minimální předpisový požadavek pro licenci soukromého pilota (PPL) je 45 odlétaných hodin, " řekl Aktuálně.cz Vítek Novák z centra pro výcvik dopravních pilotů Czech Aviation Center.