Dubaj - Emirát Dubaj dnes - 9. 9. 2009 - oficiálně zahájil provoz vůbec prvního metra na Arabském poloostrově. Dnešní dobře zapamatovatelné datum mělo být striktně dodrženo bez ohledu na to, zda bude linka plně funkční nebo ne.
Podle společnosti, která má projekt na starosti, jde o nejdelší železniční trať s vozy bez řidiče na světě a zároveň vůbec první na Blízkém Východě.
Na první jízdu si ale bude muset veřejnost počkat do zítřka, dnes se metrem projel pouze dubajský vládce šajch Muhammad bin Rašíd Maktúm.
Výstavba byla pro emirát Dubaj jedním z největších projektů budování infrastruktury za více než desetiletí a armády dělníků ze zámoří se ve dne v noci snažily stihnout dokončit stavbu v termínu.
Trasa byla nakonec vybudována v rekordním čase. Součástí vlakových souprav jsou i "zlaté" VIP vagóny, kterými budou moci jezdit movitější cestující. Projekt, jehož výstavba stále pokračuje, má celkem vyjít na 7,6 miliardy dolarů. Náklady překročily původní odhady o 80 procent.
Dubajský vládce šajch Muhammad bin Rašíd Maktúm o metru hovořil jako o významné součásti infrastruktury, k níž patří i státní letecká společnost nebo přístavy.
"Vnímám to jako něco speciálního, jako když například naše aerolinky vypravily své první letadlo nebo když do našeho přístavu připlula první nákladní loď," řekl na zvláštní tiskové konferenci pro zahraniční novináře.
"Chceme, aby metro bylo novým symbolem Dubaje a propojilo se s ostatními ikonami emirátu," řekl Pejman Parham Junis z Úřadu pro silnice a dopravu.
Řada projektů byla kvůli finanční krizi v Dubaji pozastavena. Metro však své slavnostní otevření stihlo.
Pro veřejnost, zejména pro zahraniční dělníky odkázané na společné jízdy taxíky, přecpanými dodávkami nebo vratkými čluny, se metro otevře ve čtvrtek. Na slavnostní první jízdu je připraveno deset z 29 stanic červené linky.
Základní kámen budoucího metra, byl položen v říjnu 2005, stavba projektu se pak rozjela v únoru 2006. Až bude metro kompletní, budou všechny jeho linky dohromady měřit 70 km a bude mít 47 stanic.
V červnu 2010 pak má být uvedena do provozu také druhá, zelená linka. Soupravy jsou řízeny na dálku, pojedou nad i pod úrovní četných dubajských mostů spojujících změť dálnic.
V centru města se metro zanoří pod zem. V klimatizovaných vagonech má být k dispozici bezdrátový internet a v soupravách o pěti vozech oddělené sekce pro ženy a děti.