Tabichi vyučuje na škole, jež se nachází v odlehlé oblasti na jihu Keni, matematiku a fyziku. Drtivá většina jeho platu putuje na zaplacení učebnic nebo školních uniforem, které si řada žáků nemůže dovolit.
Přes 90 procent Tabichiho studentů pochází z chudých rodin. Více než třetina žáků má jen jednoho rodiče nebo jde o sirotky. Region navíc zápasí se závislostí na drogách, těhotenstvím nezletilých dívek, dětskými sňatky i s tím, že studenti často zanechají školy dřív, než ji dokončí. Proti tomu všemu se Tabichi snaží bojovat.
Congratulations to @PeterTabichi, the 2019 Global Teacher Prize Winner! #TeacherPrize pic.twitter.com/bH7w5yX18Y
— Global Teacher Prize (@TeacherPrize) March 24, 2019
Nejvíce se ale soustředí na vědu, ve které podle svých slov vidí hybnou sílu budoucnosti afrického kontinentu. Kromě výuky dvou předmětů vede na škole i vědecký kroužek. Za jeden z nejčerstvějších úspěchů považuje kvalifikaci svých studentů na americký veletrh INTEL ISEF (International Science and Engineering Fair). Jde o nejprestižnější soutěž vědeckých a technických projektů pro středoškoláky.
Tabichi si cenu pro učitele roku, kterou od roku 2015 uděluje britská soukromá nadace Varkey Foundation, převzal o víkendu na ceremoniálu v Dubaji. V soutěži porazil 10 000 kolegů ze 179 zemí. Kromě zlaté sošky obdržel také finanční odměnu ve výši jednoho milionu dolarů (více než 22 milionů korun).
"Stojím tu jen díky tomu, co dokázali moji studenti. Tahle cena jim dává naději. Říká světu, že se můžou (studenti - pozn. red.) věnovat čemukoliv," prohlásil Tabichi na pódiu dubajského hotelu Atlantis The Palm.
Učitel v internetové kavárně
Tabichi, který je také členem františkánského řádu, učí v přeplněné a bídně vybavené školní budově. Problém představuje také nedokonalé internetové připojení. Aby si keňský fyzikář a matematik stáhl materiály pro výuku, musí si vypomoct v internetové kavárně, píše britský zpravodajský server BBC.
Oblast na jihu Keni bojuje také se špatnou infrastrukturou. Někteří studenti chodí do školy po zhruba sedm kilometrů dlouhé cestě, která je ve velmi zanedbaném stavu. Region navíc sužuje sucho.
Odborná porota mezinárodní soutěže vyzdvihla zejména to, že díky Tabichimu teď mnoho žáků pokračuje v dalším studiu. "Afrika bude produkovat vědce, inženýry i podnikatele, jejichž jména bude jednou znát každý kout světa. A dívky budou podstatnou součástí tohoto příběhu," prohlásil o víkendu Tabichi a poukázal na nelehkou situaci dívek v Keni. Pedagog se snaží přesvědčovat rodiče nezletilých děvčat, aby dcery neprovdali v nízkém věku, ale nechali je raději dostudovat.
Studenty i studentky, u kterých hrozí, že by školy nechali, zase navštěvuje u nich doma a debatuje s jejich rodiči.
Úspěchy, kterých Tabichi dosáhl, vedly také ke zvýšenému zájmu studentů o školu na jihu africké země. Počet žáků se během uplynulých tří let zdvojnásobil na 400 zapsaných dětí. Škola přitom současně bojuje i s nedostatkem učitelů, na jednoho vyučujícího tu připadá 58 studentů. Třída většinou sestává z 35 až 40 dětí. Často se navíc spojuje výuka dvou tříd, a tak na jednoho učitele připadá třeba i 80 zvídavých hlav.
Slovenka se do užšího výběru nedostala
K vítězství gratuloval Tabichimu i keňský prezident Uhuru Kenyatta. "Petere, tvůj příběh je příběhem Afriky, mladého kontinentu překypujícího talentem," prohlásil Kenyatta.
Londýnská nadace Varkey Foundation založila soutěž Global Teacher Prize, aby zdůraznila význam učitelů ve společnosti. Soutěž má také zvýšit prestiž pedagogické profese.
Český zástupce se mezi letošními 10 tisíci nominovaných pedagogů neobjevil, v soutěži ale figurovalo jméno slovenské učitelky informatiky Zuzany Tkáčové. Do finálové desítky se však učitelka z Gymnázia sv. Edity Steinové v Košicích neprobojovala.
Tkáčová v roce 2018 vyhrála v národní obdobě soutěže Učitel Slovenska. Zasloužila se mimo jiné o zvýšení popularity informatiky mezi studenty. V prvních pěti letech působení na gymnáziu například zvedla množství maturantů z tohoto předmětu na více než třetinu, uvedl zpravodajský web trend.sk.
Také loni pořadatelé soutěže o nejlepšího učitele na světě brali při výběru vítěze v potaz pomoc chudým dětem. Cenu si tehdy odnesla Andria Zafirakouová, která učí studenty z chudých rodin v etnicky pestré škole v londýnském okrese Brent.