TGV chystá nový rekord, pojede 570 km/h

Red Zah
20. 12. 2006 0:00
Paříž - Francouzi se pokusí příští rok překonat vlastní, šestnáct let starý světový rekord v rychlosti jízdy vlakem.
Foto: Wikipedia Commons

Při zkouškách by měl rychlovlak TGV nové generace jet minimálně rychlostí 550 a možná až 570 kilometrů v hodině, napsal britský list The Independent. Dosavadní rekord z roku 1990 přitom činí pouze 515 kilometrů v hodině.

Superexpres vyjede v únoru

Testy zmodernizovaného TGV začnou v únoru na nové trase Paříž-Méty, která by se měla otevřít pro veřejnost v červnu. Superexpres tudy bude jezdit v běžném provozu maximální rychlostí 320 kilometrů v hodině.

O pokoření rekordu se podle představitele firmy Alstom Philippa Melliera pokusí souprava ve "zkrácené" verzi, tvořená dvěma lokomotivami a dvěma vagony. Veřejnosti se představí v nejbližších dnech.

Mellier přesto popřel spekulace, že by francouzský železniční dopravce SNCF a Alstom chtěly překonat hranici 600 kilometrů v hodině.

Tím by se dostal na absolutní špičku, na které se momentálně drží japonský vlak na magnetickém polštáři Maglev s rychlostí 581 kilometrů v hodině.

Magnetické vlaky útočí

Nejnovější testy francouzských supervlaků mají především ukázat, zda jsou francouzské vlaky TGV schopné čelit konkurenci magnetických vlaků ze sousedního Německa, s jejichž nasazením se počítá v brzké době.

Německý Transrapid čeka na další příležitost. Konkurovat TGV bude ale jen obtížně.
Německý Transrapid čeka na další příležitost. Konkurovat TGV bude ale jen obtížně. | Foto: www.bueso.de

A to přesto, že zářijová zkušební jízda vlaku Transrapid skončila havárií.

Magnetické vlak vyvíjejí už několik desítek let německé koncerny Thyssen a Siemens a jejich soupravy dosud jezdí v Šanghaji. V Německu existuje zatím jen zkušební trasa vybudovaná poblíž hranic s Nizozemskem.

Transrapid je schopen jet rychlostí až 400 kilometrů za hodinu. Magnetické vlaky jsou založené na technologii magnetické levitace. Vlak se pohybuje na magnetickém polštáři a tím se na minimum eliminuje tření.

Magnety zvedají stroj nad pevný povrch a vlak jede těsně nad dráhou.

Francouzské TGV se nevzdávají

Vlakům TGV, které nevyužívají magnetické technologie, se ovšem daří.

Francouzští konstruktéři se nevzdávají...
Francouzští konstruktéři se nevzdávají... | Foto: Aktuálně.cz

Škarohlídi jim před lety předpovídali ztrátovost, neschopnost čelit konkurenci leteckých linek a vůbec rychlý a neslavný konec. Pětadvacet let poté ale naopak expandují.

Síť kolejí pro TGV dnes měří jen v samé Francii na 1500 kilometrů a denně se po nich dopraví asi 200 000 cestujících. Od zahájení provozu 22. září 1981 už TGV přepravil přes miliardu lidí, druhé má dosáhnout do roku 2010.

 

Právě se děje

Další zprávy