Při zkouškách by měl rychlovlak TGV nové generace jet minimálně rychlostí 550 a možná až 570 kilometrů v hodině, napsal britský list The Independent. Dosavadní rekord z roku 1990 přitom činí pouze 515 kilometrů v hodině.
Superexpres vyjede v únoru
Testy zmodernizovaného TGV začnou v únoru na nové trase Paříž-Méty, která by se měla otevřít pro veřejnost v červnu. Superexpres tudy bude jezdit v běžném provozu maximální rychlostí 320 kilometrů v hodině.
Rychlovlaky na Aktuálně.cz
O pokoření rekordu se podle představitele firmy Alstom Philippa Melliera pokusí souprava ve "zkrácené" verzi, tvořená dvěma lokomotivami a dvěma vagony. Veřejnosti se představí v nejbližších dnech.
Mellier přesto popřel spekulace, že by francouzský železniční dopravce SNCF a Alstom chtěly překonat hranici 600 kilometrů v hodině.
Tím by se dostal na absolutní špičku, na které se momentálně drží japonský vlak na magnetickém polštáři Maglev s rychlostí 581 kilometrů v hodině.
Magnetické vlaky útočí
Nejnovější testy francouzských supervlaků mají především ukázat, zda jsou francouzské vlaky TGV schopné čelit konkurenci magnetických vlaků ze sousedního Německa, s jejichž nasazením se počítá v brzké době.
A to přesto, že zářijová zkušební jízda vlaku Transrapid skončila havárií.
Magnetické vlak vyvíjejí už několik desítek let německé koncerny Thyssen a Siemens a jejich soupravy dosud jezdí v Šanghaji. V Německu existuje zatím jen zkušební trasa vybudovaná poblíž hranic s Nizozemskem.
Transrapid je schopen jet rychlostí až 400 kilometrů za hodinu. Magnetické vlaky jsou založené na technologii magnetické levitace. Vlak se pohybuje na magnetickém polštáři a tím se na minimum eliminuje tření.
Magnety zvedají stroj nad pevný povrch a vlak jede těsně nad dráhou.
Francouzské TGV se nevzdávají
Vlakům TGV, které nevyužívají magnetické technologie, se ovšem daří.
Škarohlídi jim před lety předpovídali ztrátovost, neschopnost čelit konkurenci leteckých linek a vůbec rychlý a neslavný konec. Pětadvacet let poté ale naopak expandují.
Síť kolejí pro TGV dnes měří jen v samé Francii na 1500 kilometrů a denně se po nich dopraví asi 200 000 cestujících. Od zahájení provozu 22. září 1981 už TGV přepravil přes miliardu lidí, druhé má dosáhnout do roku 2010.