Okno "obyvatelné zóny" dokořán. Teleskop NASA objevil dalších deset planet, kde by mohl být život

ČTK ČTK
20. 6. 2017 23:46
Vesmírný teleskop NASA objevil deset nových planet, na kterých panují základní podmínky vhodné pro život. Sedm z deseti nově objevených planet má velikost Země a obíhá hvězdy, které jsou podobné našim. NASA v pondělí oznámila nových 219 kandidátů na označení exoplaneta, což je termín, kterým astronomové označují planety nalezené mimo naši sluneční soustavu.
Ilustrační foto. | Foto: NOAA / NASA

Washington - Vesmírný teleskop amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) objevil mimo naši sluneční soustavu deset nových planet, které podle něj mají vhodnou velikost i teplotu na to, aby se na nich nacházel život. Podle agentury AP tím vědci naznačili, že lidé pravděpodobně nejsou ve vesmíru sami.

Teleskop Kepler za čtyři roky hledání zaznamenal v takzvané obyvatelné zóně kolem hvězdy, v níž by se mohl nacházet život, celkem 49 planet. Pozoroval přitom jen miniaturní výseč galaxie, konkrétně čtvrtinu procenta galaxie čítající asi 200 miliard hvězd.

Sedm z deseti nově objevených planet má velikost Země a obíhá hvězdy, které jsou podobné našim. To nutně neznamená, že je na nich život, ale že jsou na nich pro život základní podmínky.

"Jsme (ve vesmíru) sami? Možná nám teleskop nepřímo řekl, že pravděpodobně ne, ačkoli to ještě musí být potvrzeno," uvedl vědec NASA Mario Perez.

Vědci mimo NASA, které oslovila AP, se shodli, že naděje na mimozemský život novým objevem vzrostly.

"Ukazuje se, že planety velikosti Země v obyvatelné zóně okolo hvězd podobných Slunci nejsou vzácné," řekl astronom Avi Loeb z Harvardovy univerzity.

NASA v pondělí oznámila nových 219 kandidátů na označení exoplaneta, což je termín, kterým astronomové označují planety nalezené mimo naši sluneční soustavu. Deset zmíněných planet je součástí tohoto "balíčku".

Kepler byl vyslán do kosmu v roce 2009, aby pátral po možných obyvatelných planetách mimo naši sluneční soustavu. Do roku 2013 našel 2335 potvrzených planet a dalších 1699 "kandidátských". Za pomoci jiných teleskopů vědci objevili 3500 potvrzených planet.

Hlavní mise teleskopu skončila v roce 2013 kvůli závadě nepostradatelného mechanismu, který slouží k nasměrování teleskopu na cíl.

Allertová skončila v Taškentu v prvním kole

Tenistka Denisa Allertová se rozloučila s turnajem WTA v Taškentu v prvním kole. Nestačila na vítězku tamního podniku z roku 2008 Rumunku Soranu Cirsteaovou a osmé nasazené soupeřce podlehla 1:6, 4:6.

Šestadvacetiletá Allertová, 254. hráčka žebříčku, v prvním setu za stavu 0:5 odvrátila "kanára". Druhou sadu začala brejkem na 2:0, poté však podání neudržela a v devátém gamu znovu. Po návratu do elitních turnajů z okruhu ITF prohrála potřetí v řadě první zápas.

V Taškentu dnes nastoupí ještě úspěšná kvalifikantka Tereza Martincová, v úterý pak Kristýna Plíšková, nasazená jako pětka.