Teď je to jiné. Europarlament rozjel předvolební kampaň

ČTK Zahraničí ČTK, Zahraničí
10. 9. 2013 18:40
Ústředním mottem informační kampaně je "Jednat. Ovlivňovat. Rozhodovat."
"Jednat. Ovlivňovat. Rozhodovat."
"Jednat. Ovlivňovat. Rozhodovat." | Foto: Evropský parlament

Štrasburk - Evropský parlament spustil informační kampaň před volbami, které se v osmadvaceti zemích společenství uskuteční 22. až 25. května 2014.

Jejím hlavním poselstvím má být, že "tentokrát je to jiné", jelikož vůbec poprvé budou lidé volit podle pravidel Lisabonské smlouvy.

Kampaň, kterou ve Štrasburku představil místopředseda parlamentu Othmar Karas, má přijít na 16 milionů eur, tedy v přepočtu asi 416 milionů korun.

Mění se nejen počty

Jednou z novinek tak například bude, že kandidující politická uskupení budou moci nabídnout voličům svou představu o příštím předsedovi Evropské komise.

Vybírat jej mají i nadále členské země EU, podle Lisabonské smlouvy však "s přihlédnutím k volbám do Evropského parlamentu".

Smlouva také mění počty europoslanců, například Česká republika spolu s některými dalšími zeměmi o jednoho přijde a bude mít po volbách 21 evropských zákonodárců.

Jednat. Ovlivňovat. Rozhodovat

Informační kampaň europarlamentu začíná v úterý, pokračovat ale bude i po volbách, až do zvolení nového předsedy Evropské komise a schválení jejího programu.

Jejím heslem je "Jednat. Ovlivňovat. Rozhodovat." a v dalších fázích se zaměří na pět základních témat - ekonomiku, zaměstnanost, kvalitu života, finance a Unii ve světě.

Třetí fáze představí samotnou volební kampaň a její závěrečná část se zaměří na nově zvolený parlament a jeho silnější pravomoci. Podle materiálů bude po volbách Evropský parlament co do pravomocí nejméně stejně silný jako parlamenty národní.

Celkové náklady rozložené na 28 členských zemí a nutnost komunikovat ve 24 jazycích znamenají částku 0,04 eura (0,64 koruny) na jednoho voliče.

 

Právě se děje

Další zprávy