Šéf správy průplavu Usáma Rabía už ráno oznámil, že dnes očekává proplutí 85 lodí. Z toho 61 plavidel stálo frontu od 23. března, kdy obří kontejnerová loď uvízla napříč průplavem. Až po týdnu se podařilo specialistům s flotilou remorkérů i díky vrcholícímu přílivu dostat 220 000 tun vážící kolos od písčitého břehu. Předtím několik bagrů odstraňovalo tisíce metrů krychlových písku a bláta kolem lodi.
Desítky jiných plavidel nečekaly a zvolily alternativní trasu kolem mysu Dobré naděje na jižním cípu Afriky, což jejich cestu prodlouží zhruba o dva týdny a také notně prodraží, nemluvě o zpoždění dodávek.
Zatím není jasné, co přesně nehodu způsobilo. Správa kanálu příčiny vyšetřuje. Rabía v pátek egyptské televizi řekl, že "vyšetřování postupuje dobře a potrvá ještě dva dny, pak budou oznámeny jeho výsledky", uvedl deník The Guardian. K nehodě zřejmě přispělo počasí, v době, kdy loď uvízla, byl v oblasti silný vítr.
Suezským průplavem prochází přes deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy. V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19 000 lodí.