Madrid - Španělé mohou od středy cestovat mezi dvěma největšími městy své země - Madridem a Barcelonou - za necelé tři hodiny. A po zemi.
Při slavnostní "inauguraci" urazil vlak AVE (Alta Velocidad Española) vzdálenost 621 kilometrů přesně za dvě hodiny a třiačtyřicet minut. Jel průměrnou rychlostí 300 kilometrů za hodinu, později by ale měl jezdit ještě o padesát kilometrů rychleji.
Nová souprava pochází z dílny německého Siemensu a je součástí snah Španělska stát se železniční velmocí.
Podívejte se: Francie ukázala nové rychlovlaky nové generace AGV
Madrid chce, aby v příštích letech Španělsko v počtu rychlovlaků překonalo nejen Francii (která už mnoho let provozuje známé soupravy TGV), ale i Japonsko.
Projekt stál sedm miliard dolarů a budoval se šestnáct let. Se stavbou začala socialistická vláda expremiéra Felipe Gonzáleze krátce poté, co v zemi vyjel na trať první podobný vlak.
Spojil v roce 1992 Madrid se Sevillou na jihu. Nejede však takovou rychlostí jako ten barcelonský. Vzdálenost 471 kilometrů urazí v průměru za dvě hodiny a třicet minut.
Nový projekt uvedla v život shodou okolností také socialistická vláda, kterou vede Gonzalezův nástupce José Luis Zapatero. A to krátce před volbami, které se uskuteční 17. března.
Přečtěte si:
Opozice proto podezírá vládu, že dokončení je záměrně načasováno tak, aby socialisté zabodovali u voličů v Katalánsku.
Podle průzkumů veřejného mínění mají socialisté před konzervativní Lidovou stranou mírný náskok, ale výsledek bude patrně velmi těsný.
Poslední španělské parlamentní volby v roce 2004 byly dramatické, protože se uskutečnily jen několik hodin po útoku islamistických teroristů na předměstské vlaky na madridském nádraží Atocha.
Zahynulo tehdy 202 lidí a podle názoru řady komentátorů a analytiků přispěly atentáty k vítězství socialistů, přestože průzkumy původně favorizovaly Lidovou stranu.
Shodou okolností právě z nádraží Atocha vyjel ve středu ráno první rychlovlak AVE do Barcelony.
Spoj bude velkou konkurencí pro letecké společnosti. Protože cesta letadlem vzhledem k čekání na letišti a nutnosti cestovat ještě taxíkem nebude o mnoho kratší než jízda vlakem AVE. Často spíš naopak.
Pro případné zájemce: zpáteční lístek Madrid - Barcelona stojí 180 eur.