Bratislava - Pozdvižení a kritiku vyvolala na Slovensku rasistická reklamní kampaň Slovenské národné strany (SNS), která je součástí vládní koalice.
Po celé republice se totiž objevily volební billboardy zobrazující do půl těla svlečeného potetovaného Roma, se zlatými řetězy na krku.
Fotku zavalitého muže na billboardu doplnilo logo SNS a nápis "Abychom nekrmili ty, co nechtějí pracovat." Reklamní agentura euroAWK, která reklamní plochy vlastní dnes oznámila, že billboardy na vlastní náklady přelepí.
Vyšlo také najevo, že fotografovaný Rom nevěděl, že jeho snímky použije SNS. Fotografie je počítačově upravená, muž má oproti skutečnosti více tetování a na krku zlatý řetěz.
Mezitím už však kampaň stačila vyvolat nevoli politiků, nevládních organizací i samotných Romů. Občanské sdružení Lidé proti rasismu i slovenská Romská iniciativa prý připravují žalobu.
"Určitá rovina může dosahovat minimálně na mantinely trestního zákona, a proto je třeba upozornit, že už tu nejde o neslušnost a morální aspekt, ale i o hranici trestního práva," cituje server Aktuálně.sk advokátku sdružení Lidé proti rasismu Irenu Bihariovou.
"Jde o bezbřehé šíření rasismu a netolerance vůči Romům," uvedl předseda romské iniciativy Alexander Patkoló. Proti vyvolání nenávisti k romské menšině ve společnosti už se vyjádřili i zástupci ostatních politických stran. Otázkou zůstává, proč se už celou věcí nezačaly zabývat orgány činné v trestním řízení.
Místopředsedkyně SNS Anna Belovousová dnes řekla, že kritika plakátu je pokrytecká, protože na něm není Rom, ale Slovák.
Slovenská národná strana se v průzkumech pohybuje na hranici zvolení do parlamentu, má preference kolem pěti, šesti procent.
Kromě plakátu týkající se Romů vyvěsila také billboardy s nápisem "Aby hranice Slovenska byly našimi hranicemi." Má jít o narážku na problémy ve slovensko-maďarských vztazích.
Slovenské parlamentní volby se uskuteční v červnu.