Šimáně a vláda se neshodli. Ministrům hrozí, že budou muset létat do Bruselu oklikou

Kateřina Šafaříková Kateřina Šafaříková
Aktualizováno 3. 6. 2022 13:17
Česká vláda neuspěla s pokusem zajistit si dostatek leteckých spojů do Bruselu během českého předsednictví EU. Šéfka Úřadu vlády Jana Kotalíková se kvůli tomu sešla s majitelem skupiny Smartwings, většinovým vlastníkem Českých aerolinií (ČSA) Jiřím Šimáněm, k vyřešení situace ale nedošlo.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Ministrům tak hrozí, že se mezi Prahou a Bruselem budou muset od července, kdy začíná předsednictví, přepravovat přes okolní státy.

Na bruselské mezinárodní letiště Zaventem nyní létá z Prahy přímo jenom belgická společnost Brussels Airlines, a to dvakrát denně. Další značka, Ryanair, má základnu na regionálním letišti v Charleroi vzdáleném sedmdesát kilometrů od Bruselu.

V době českého předsednictví bude přitom nutné zajistit nárazově až tisíce letenek Praha - Brusel měsíčně, což stávající nabídka ani zdaleka nepokryje.  Ještě do Velikonoc provozovaly linku do belgické metropole právě i ČSA, kvůli údajnému malému zájmu lidí ale společnost spoj poté zrušila.

Zástupci české vlády na schůzce s Jiřím Šimáněm zmínili poptávku po letech do Bruselu včetně možnosti obnovení přímé linky. To však majitel Smartwings odmítl. "Pro ČSA zatím není ekonomicky odůvodněné zavést pravidelnou linku do Bruselu a konkurovat na ní společnostem, které obdržely od svých vlád podporu v době covidové pandemie," uvedl pro HN a Aktuálně.cz Jiří Šimáně. 

Sám zmínil možnost charterových letů několikrát týdně, to však odmítla vláda. "Pro Úřad vlády není objednání charteru schůdné, jsme limitováni zákonem," řekl HN a Aktuálně.cz mluvčí ministra pro evropské záležitosti Mikuláše Beka (STAN) Marek Zeman.

Vláda odhaduje, že v nejexponovanějších obdobích předsednictví, tedy v červenci, v září a říjnu, bude muset přepravit mezi Prahou a Bruselem okolo šesti tisíc lidí měsíčně. První náraz přitom může přijít už v průběhu druhého červencového týdne, kdy by se v Bruselu měl otočit tucet ministrů Fialovy vlády kvůli představování předsednických priorit. Dohromady budou potřeba zpáteční letenky Praha-Brusel až pro stovky lidí.

"Jsme si problému vědomi. Budeme hledat další řešení," řekl vládní mluvčí Václav Smolka. Moc jiných možností, než létat do Bruselu s mezipřistáním ve Frankfurtu, Mnichově, Vídni a dalších městech, se přitom nenabízí. Zahraniční delegace budou mezi Českem a Belgií mnohem častěji jezdit kvůli schůzkám v rámci předsednického půlroku. Mezi oběma metropolemi není ani přímé vlakové spojení. Cesta autem do Bruselu pak trvá okolo devíti hodin. 

Předlužené ČSA jsou od loňského března v úpadku a letos radikálně proškrtaly svůj letový řád. Z původně plánovaných patnácti linek nechaly po Velikonocích jen Paříž, Amsterdam a sezonně Reykjavík. Brusel je jedním ze zrušených spojů.

Belgické Brussels Airlines v reakci na to skokově zdražily - zpáteční letenka nyní běžně stojí okolo 300 eur, v přepočtu zhruba 7500 korun. A především hrozí zmíněný nedostatek letenek jak pro českou státní správu, tak zahraniční delegace, které budou mezi Českem a Belgií mnohem častěji jezdit kvůli schůzkám v rámci předsednického půlroku.

 

Právě se děje

Další zprávy