Paříž - Symbolicky jen několik dní poté, co se podařilo narovnat vrak Costy Concordie, začaly tento týden ve Francii práce na konstrukci lodi, která se má stát největším výletním plavidlem světa.
Dosud nepojmenovaná, 360 metrů dlouhá a 60 metrů široká obryně, vysoká jako 28poschoďový dům, bude vyrobena z rekordních 400 000 ocelových plátů. Použito bude celkem 60 000 tun oceli.
Doky, v nichž by bylo možné postavit takovýto kolos, lze spočítat na prstech jedné ruky, upozorňuje server Digital Journal.
Volba padla na ten v Saint Nazaire na západním pobřeží Francie, kde už postavili dvě v současnosti největší lodi na světě. Práce již začaly, nejprve je ale třeba přístav i suchý dok zvětšit na dostatečnou velikost.
Konstrukce samotné lodi začne až příští rok. Jeden z nejnáročnějších technologických projektů v historii vyjde na miliardu eur a hotovo by mělo být na jaře 2016.
Pokud vše proběhne podle plánu, vměstná se za tři roky na palubu světové rekordmanky přes šest tisíc pasažérů a necelé dva tisíce členů posádky. Pro srovnání: Costa Concordia měla kapacitu 3780 pasažérů a 1100 členů posádky.
Kromě obvyklého luxusu, na nějž jsou cestující na zaoceánských parnících zvyklí, budou připraveny také bazény s umělými vlnami určené k surfování nebo obří horolezecké stěny.
Obě již zmíněné největší lodi světa - Oasis of the Seas a Allure of the Seas - byly vybudovány rovněž v doku Saint Nazaire společnosti STX France.
Když zaoceánská společnost Royal Caribbean fleet požádala o třetí a ještě větší, Francouzi nezaváhali. "Přijali jsme tu zakázku protože obě předchozí lodě patří k největším úspěchům lodního průmyslu a je skvělé, že máme možnost udělat něco takového znovu. Jde o jednu z největších výzev, před níž byla kdy naše firma postavena," řekl televizi France 24 výkonný ředitel STX France Laurent Castaing.
Do práce se zatím zapojily tři stovky jejích zaměstnanců, během několika měsíců by se však jejich počet měl navýšit na tři tisíce. Celkem čeká inženýry, techniky a dělníky 10 milionů hodin práce.