Giglio - Výletní loď Costa Concordia pokračuje zatím bez problémů v plavbě od ostrova Giglio, kde před více než dvěma lety ztroskotala, do přístavu v Janově, kde bude sešrotována.
Celá výprava, již tvoří remorkéry a také desítka doprovodných plavidel, od středy do pátečního odpoledne urazila už 130 námořních mil (240 kilometrů), a má tedy za sebou už dvě třetiny cesty.
Zrezivělý kolos tažený dvěma remorkéry v pátek ráno změnil kurz plavby, během níž dosud sledoval korsické pobřeží, a vydal se na otevřené moře. Poté minul ostrov Gorgona, který je vzdálen asi 35 kilometrů od přístavního města Livorno.
Společnost Costa Crociere, jíž Costa Concordia patří, sdělila, že plavba pokračuje svou maximální možnou rychlostí kolem dvou uzlů, tedy 3,7 kilometru za hodinu, někdy dokonce i o něco málo rychleji. "Jde to lépe, než jsme čekali," řekl agentuře ANSA zástupce firmy Alessandro Vettori.
První oříšek: Zvednout loď o dva metry
První část, která spočívala ve zvednutí lodi přibližně o dva metry, se podařila. Expertům v tom pomohlo načerpání vzduchu do zhruba 300 potápěčských zvonů.
"Loď už plave. Je ve vzpřímené pozici a není nakloněná. To je velmi pozitivní zpráva," informoval italský inženýr Franco Porcellacchia.
Vrak lodě, jež havarovala u toskánského ostrova Giglio před dvěma a půl lety, hnije a hrozilo, že při operaci nevydrží pohromadě.
"Jedná se o velice komplexní operaci. Právě její první fáze bude nejnebezpečnější, protože se loď oddělí od plošin, které ji drží," vysvětlil ještě před začátkem Franco Gabrielli, který na celou akci dohlíží.
Technici následně loď odtáhnou ke břehu a zakotví pomocí kotev a kabelů. Hlavní vyprošťovací operace se pak uskuteční mezi čtvrtkem a sobotou. Technici zkontrolují celkový stav vraku a připraví jej na cestu do Janova.
Obavy ekologů sílí
Oblast ostrova Giglio, kde Costa Concordia ztroskotala, je útočištěm pro velryby a delfíny. Ekologové se proto obávají úniku toxického paliva do moře.
"Je to bezprecedentní operace. A jako u všeho, co se dělá poprvé, jsou rizika. Jsme ale přesvědčeni, že to zvládneme," řekl před zásahem Franco Porcellacchia.
Costa Concordia havarovala v půli ledna roku 2012, když se přiblížila pevnině, narazila na útes a začala nabírat vodu. Na její palubě bylo přes 4200 lidí, z nichž 32 zemřelo.
Plavidlo, které je dvakrát větší než Titanic, řídil Francesco Schettino. Muž, jenž byl jedním z prvních lidí, kteří loď po nehodě opustili, nyní stojí před soudem. Ten ho mimo jiné viní z hromadného zabití z nedbalosti, ztroskotání a předčasného opuštění plavidla.