Rekord Eurostaru padl. Trasa Londýn-Paříž se zkrátila

lem, BBC
4. 9. 2007 15:41
Británie se zařadila mezi země s rychlovlaky
Modernizace kolejnic proběhla pouze na britské straně.
Modernizace kolejnic proběhla pouze na britské straně. | Foto: Wikipedia Commons

Paříž/Londýn - Vlakem Eurostar se z Paříže do Londýna dostanete rychleji. Díky rekonstrukci trati na britském území ušetří cestující dvacet minut.

Dnešní inaugurační jízdy se účastnili pouze novináři a pozvané osobnosti. První cestující si mohou rezervovat lístky až na 14. listopad.

Rychlost vlaku mířícího z pařížského vlakového nádraží do londýnského Parnasu, namísto nádraží Waterloo, přesáhla 300 kilometrů v hodině, což je průměrná rychlost francouzských TGV.

Přestože za nimi Eurostar stále zaostává, a brzy je předčí i německé magnetické vlaky, obě země si projekt pochvalují. A to přesto, že nové koleje, několikakilometrový tunel pod centrem Londýna a rekonstrukce průjezdu pod řekou Temží stála investory více než pět miliard liber.

Vysokorychlostní vlaky na A.cz
Autor fotografie: Wikipedia Commons

Na britském území padl rekord

Vlak Eurostar opustil nádraží v Paříží v 9 hodin 44 minut a během cesty dosáhl dvounásobná rychlost ostatních vlaků (na francouzském území dokonce 325 km/h). Na trati dlouhé více než 490 kilometrů tak byl dnes stanoven nový rekord, potvrdili konstruktéři i provozovatelé britských a francouzských drah.

Modernizace kolejnic proběhla pouze na britské straně, takže od ústí tunelu ve Folkenstone ušetří cestující oněch zmíněných dvacet minut. Slavnostně vyoravený vlak byl však ještě rychlejší než se očekávalo a do Londýna dorazil již po dvou hodinách a třech minutách, tedy o dvanáct minut před plánovaným příjezdem.

Člen vedení Eurostaru Richard Brown dnešní den považuje pro Británii za velmi významný. "Dnešním dnem se Británie zařadila do klubu zemí v vysokorychlostními vlaky."

"Nyní mohou vlaky Eurostar pokračovat stejnou rychlostí (300km/h) i po opuštění tunelu pod Lamanšským průlivem směrem na Londýn. Cesta mezi evropskými velkoměsty tak bude rychlejší, pohodlnější a mnohem ekologičtější než letecká doprava."

Dnešním dnem se Británie zařadila do klubu zemí v vysokorychlostními vlaky.
Dnešním dnem se Británie zařadila do klubu zemí v vysokorychlostními vlaky. | Foto: Reuters

Vlaky jezdí stále rychleji

Vysokorychlostní vlaky jezdí od června tohoto roku také ve Španělsku. Mezi Madridem a Barcelonou jezdí vlak od firmy Siemens, jehož rychlost dosahuje 350 km/h. Při testovacích jízdách byla dokonce překročena hranice 400 km/h.

V Evropě jsou však stále nejznámější a nejpočetnější francouzské rychlovlaky TGV. 

Při nových zkouškách by měl rychlovlak nové generace jet rychlostí 550 až 570 kilometrů v hodině, napsal britský list The Independent. Dosavadní rekord z roku 1990 přitom činí pouze 515 kilometrů v hodině.

Z prvenství se však těší japonský Šinkanzen, který byl na trať spuštěn již v roce 1964. Rychlovlaky jezdí také na Tchajwanu. ČTĚTE: Tchajwanský zázrak na kolejích vyjíždí

 

Právě se děje

Další zprávy