Práce 15letého studenta může vysvětlit vznik galaxií

9. 1. 2013 15:45
Média štrasburského středoškoláka pasují do role Einsteina 21. století
Neil Ibata.
Neil Ibata. | Foto: Youtube

Štrasburk - Teprve patnáctiletý student se podílel na objevu, jenž může změnit pohled předních světových astrofyziků na galaxii v Andromedě, která je naší Mléčné dráze nejbližší.

Na práci, kterou otiskl renomovaný magazín Nature, se Neil Ibata podílel během praxe ve štrasburské astronomické observatoři spolu se svým otcem Rodrigem Ibatou. Okamžitě tím vzbudil pozornost světových médií i vědeckých kapacit.

Některá média dokonce Ibatovi přezdívají Albert Einstein jedenadvacátého století.

Středoškolák se na práci podílel tím, že pro svého otce během víkendu v jazyce Python napsal počítačový program mapující pohyb menších galaxií kolem Andromedy.

"Spočítali jsme vzdálenost a rychlost pohybu galaxie (v Andromedě), což mi umožnilo vytvořit její model. Je to výsledek několikatýdenní práce, ale určitě můžeme říci, že jde o štěstí začátečníka," cituje mladého vědce server Euronews.

Model Ibata vytvořil na základě pozorování třinácti menších satelitních galaxií, jež Andromedu obíhají, podobně jako planety obíhají kolem hvězd.

Nejkrásnější astronomické snímky:

Ukázalo se, že se sledovaná souhvězdí pohybují shodně, v útvaru připomínajícím obrovský plochý disk.

"Čekal jsem, že to bude přesně naopak," svěřil se Ibata starší agentuře AFP. Odborníci se shodují, že společný objev otce a syna ze Štrasburku může lidem pomoci pochopit, jak se galaxie formují.

O nadání středoškoláka, který listu Le Monde prozradil, že ještě neví, jakému povolání se chce v dospělosti věnovat, svědčí i to, že krom francouzštiny hovoří také plynulou angličtinou a čínštinou.

V liberecké nemocnici zemřel muž zraněný při výbuchu v Hamru

Kvůli úternímu neštěstí v provozovně likvidace nebezpečných odpadů firmy Purum v Hamru na Jezeře na Českolipsku přišel o život jeden člověk. Dnes zemřel muž hospitalizovaný v Liberci. Řekl to mluvčí nemocnice Václav Řičář. "Zemřel na následky svých zranění," uvedl Řičář. Zranění utrpěl při výbuchu po nečekané chemické reakci spojené s únikem škodlivin do ovzduší.

Trump slíbil, že ještě před volbami zveřejní "finanční hlášení" o svém majetku

Americký prezident Donald Trump slíbil, že před prezidentskými volbami v roce 2020 zveřejní "finanční hlášení" o svém majetku. Šéf Bílého domu to ve čtvrtek napsal na Twitteru. Zda to bude daňové přiznání, které Trump vytrvale odmítá publikovat a kvůli němuž ho žalují opoziční demokraté, není z prezidentova tweetu zřejmé.

Opozice, usilující o prosazení ústavní žaloby prezidenta kvůli takzvané ukrajinské kauze, vede proti Trumpovi boj hned na několika frontách. Jednou z nich jsou právě daňová přiznání, jejichž zveřejnění sice americké zákony prezidentům nenařizují, ale od dob Richarda Nixona je to v USA běžné. Trump se dosud hájil tím, že jeho majetek je auditován.