Po tragédii: EU chce pro svět černou listinu aerolinek

Reuters Roman Gazdík, Reuters
1. 7. 2009 7:35
Stalo se tak po dnešní tragédii airbusu na Komorech, při které zahynulo 153 lidí
Foto: Aleks B

Brusel - Evropská unie navrhne vytvoření celosvětového seznamu (alias "černé listiny") zakázaných aerolinek. Po úterní nehodě jemenského airbusu A330-300 na Komorech to navrhl evropský komisař pro dopravu Antonio Tajani.

"Pokud chceme dosáhnout lepší bezpečnosti, jsem přesvědčen, že potřebujeme celosvětovou černou listinu. Evropská černá listina funguje vcelku dobře," prohlásil Tajani s ohledem na seznam původně 92 (většinou afrických) aerolinek, které od roku 2006 nesmějí přistávat na žádném letišti v EU.

Yemenia mimo seznam

Evropský seznam je každoročně aktualizován a jemenská společnost Yemenia na něj zapsána nebyla.

Letadlo se zřítilo v časných ranních hodinách do Indického oceánu krátce před přistáním na letišti komorského hlavního města Moroni. Nehodu zřejmě přežila pouze čtrnáctiletá dívka, zbylých 152 lidí na palubě podle všeho zahynulo.

"(Jemenské) aerolinie nebyly na evropské černé listině, protože prošly kontrolami... Po dnešní nehodě se se společností spojíme a černou listinu zkontrolujeme," řekl Tajani s tím, že evropští dopravní experti se sejdou ještě v úterý, aby o důsledcích nehody diskutovali.

Otazníky z Paříže

Přestože není Yemenia na seznamu zakázaných společností, její jednání vzbuzuje otazníky. Při posledním pařížském přistání stroje, který nyní havaroval, v roce 2007 u něj francouzské úřady dle ministra dopravy Dominique Bussereau zjistily "řadu nedostatků". Pak údajně Paříž jeho pohyb přes francouzské území "zakázala". 

Navíc byl tento stroj ve stejném roce předmětem zájmu evropských kontrolorů.

"V červnu 2007 nás toto letadlo donutilo, abychom se začali zajímat o bezpečnostní rejstřík Yemenie," řekl agentuře Reuters pod podmínkou anonymity jeden úředník Evropské komise.

"Byly zde problémy týkající se nedostatečného hlášení a kusých doplňujících zpráv... členské státy vykonaly během dvou let 24 inspekcí a jejich procedury se zlepšovaly."

Proč se přestupovalo?

Podle Tajaniho vzbuzuje pochybnosti také to, že "letadlo, které se zřítilo, nebylo tím letadlem, které cestovalo po Evropě." První část letu z Paříže přes Marseille do jemenského hlavního města Saná totiž absolvoval airbus A330. V Saná však pasažéři přestoupili do zmíněného stroje typu A310-300.

Podle jemenského ministra dopravy nicméně toto letadlo prošlo v květnu důkladnou prohlídkou, a to pod dozorem techniků samotné společnosti Airbus.


 

 

Právě se děje

Další zprávy