Ohrožené druhy evropských metropolí? Chodci a cyklisté

Dominik Jandl
10. 10. 2008 12:30
V metropolích EU "vymřelo" za 10 let město o velikosti Mělníku

Brusel - Dopravní nehody v hlavních městech Evropské unie si za poslední desetiletí vyžádaly životy 24 tisíc lidí. Tolik lidí žije v Měníku a blízkém okolí.

Vyplývá to ze zprávy Road Safety Performance Index (PIN) bruselské nevládní organizace The European Transport Safety Council (ETSC), která se na problematiku bezpečnosti dopravy zaměřuje.

Za poslední rok pak na silnicích evropských metropolí zahynulo 1560 lidí. I přes tato nepříliš lichotivá čísla se bezpečnost provozu na silnicích hlavních měst od roku 2001, kdy si Evropská unie dala za úkol snížit počet zemřelých o polovinu do roku 2010, výrazně zlepšila.

Podle studie PIN průměrný počet zemřelých ve všech unijních metropolích od roku 1997 snížuje v průměru o 4,1 procenta ročně, přičemž největších úspěchů dosáhla města Dublin, Lisabon a Oslo.

Irský Dublin se s dvanáctiprocentním poklesem dostal na špičku, portugalskému Lisabonu se číslo obětí podařilo snížit o 10 procent a norskému Oslu pak o devět procentních bodů.

Praha se drží průměru, propadly jen Helsinky

Nadprůměrným snížením počtu obětí dopravních nehod se může pochlubit ještě dalších osm hlavních metropolí. Tuto skupinu tvoří Sofie, Bratislava, Madrid, Bukurešť, Varšava, Paříž, Kodaň a Tallinn.

Praha pak se 4 procenty "ušetřených" životů téměř splňuje evropský průměr. Pozitivní trend dosvědčuje fakt, že až na finské Helsinky vykázala všechna hlavní města pokles.

Právě finská metropole drží primát, že je jedinou v EU, kde se počet obětí nehod mírně navýšil, byť o necelé procento. Programová manažerka ETSC Graziella Jostová říká, že je na pořadí jasně vidět, která města do svých dopravních strategií implementovala návrhy nadace vypracované odborníky.

"Tato nejnovější studie jasně demonstruje, že města, jež adoptovala tyto strategické programy, nejvíce uspěla v při provádení změn, díky nimž v nich nyní panují bezpečnější a přátelštějsí podmínky pro život místních obyvatel," komentovala Jostová.

Plány EU: Pokuty bez hranic

Snížení počtu nehod v hlavních městech vedoucích k úmrtím je součástí plánu Evropské unie na snížení obětí nehod na celém území do roka 2010 na polovinu oproti roku 2001.

Tehdy na evropských silnicích zemřelo 54 tisíc lidí, tedy zhruba tolik, kolik obyvatel mají Karlovy Vary i s ruskými občany s uděleným trvalým pobytem.

Hlavní ohroženou skupinou jsou přitom ve městech chodci a cyklisté, kteří tvoří více než polovinu obětí. Právě na jejich ochranu se přitom úspěšná města jako Dublin zaměřila prvořadě.

Právě Dublin spolu s Oslem a Lisabonem potvrdily, že nejúčinnějším řešením je propracovaný koncept rychlostních omezení a strategií pro nasměrování dopravy.

Evropská unie se již několikrát v historii pokusila prosadit zavedení systému, který by umožnil vymáhání pokut za přestupky provedené řidiči ze zahraničí. Řidič s vozidlem cizí poznávací značky, který se dopustí dopravního přestupku, je totiž prakticky nepostihnutelný.

Tedy v případech, kdy jej "nenachytá" normální policejní hlídka, ale pouze policejní radar. Policie totiž nemá možnost vymáhat pokuty ze zahraničí, takže jsou pachatelé malých přestupků prakticky nevystopovatelní.

 

Právě se děje

Další zprávy