Nizozemská televize odvysílala karikatury Mohameda

ČTK ČTK
24. 6. 2015 21:00
Dvouminutový spot odvysílala stanice NPO1, diváci v něm mohli zhlédnout asi deset karikatur.
Geert Wilders.
Geert Wilders. | Foto: Reuters

Haag - Nizozemská veřejnoprávní televize ve středu odvysílala spot s karikaturami muslimského proroka Mohameda, který jí poslala strana protiislámského poslance Geerta Wilderse. Klip byl zveřejněn v rámci pásma, které je vyhrazeno k propagaci politických stran.

Wilders v připojeném prohlášení uvedl, že kresby nezveřejnil kvůli provokaci, jeho krok je prý obhajobou svobody projevu a vystoupením proti násilí.

"Udělal jsem to, protože musíme ukázat, že stojíme za svobodou projevu a že se nikdy neskloníme před násilím," uvedl Wilders. "Svoboda slova musí vždy převážit nad násilím a terorem," dodal po odvysílání karikatur.

Dvouminutový spot odvysílala stanice NPO1 krátce před 18:00 SELČ. Diváci v něm mohli zhlédnout asi deset karikatur. Na jedné z nich je znázorněn krví pocákaný svět a vedle stojící Mohamed se zakrvácenou dýkou a šavlí, na dalším zase Mohamed jede na jednokolce (unicyklu) a žongluje s uřezanými hlavami, uvedla zpravodajská stanice i24news.

Původně měla stanice NPO1 klip odvysílat minulou sobotu, kvůli nedorozumění se tak ale nestalo. Wilders, jehož Strana pro svobodu (PVV) má v dolní komoře nizozemského parlamentu 12 ze 150 křesel, nejprve hovořil o sabotáži, později kritiku stáhl.

Politické strany v Nizozemsku mají k dispozici krátký vysílací čas v televizi a úřady nemají žádný vliv na to, jak ho využijí. Samotným obsahem se může až po odvysílání zabývat kontrolní úřad, v případě spáchání trestného činu pak soud může straně zakázat další televizní propagaci až na další čtyři roky.

Muslimové považují zobrazování Mohameda za urážlivé. V minulosti Wilders pobouřil muslimy filmem Fitna (Rozvrat), v němž záběry z násilných scén a teroristických činů doprovodil verši z koránu. Islám také popsal jako "fašistický" a korán přirovnal ke knize Mein Kampf nacistického vůdce Adolfa Hitlera.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Na hranici s Čínou přijeli evropští a asijští diplomaté, kteří opustili své mise v KLDR

Do čínského příhraničního města Tan-tung v pátek přicestovaly tři desítky diplomatů a jejich rodinných příslušníků, kteří odjeli ze svých misí v severokorejském Pchjongjangu. Informovala o tom agentura Kjódó, která byla události svědkem. Diplomaté podle ní přejeli přes most na hraniční řece Ja-lu (korejsky Amnokkang) autobusem.

Zhruba třicítka Evropanů a lidí z jihovýchodní Asie v KLDR vypadala tak, že se zřejmě potýkala s potížemi, jak si v Pchjongjangu zajistit živobytí, konstatovala japonská tisková agentura. Více podrobností ke vzhledu ani k národnostem diplomatů a jejich rodin neposkytla. Poznamenala však, že blokáda hranic v důsledku pandemie covidu-19 znemožnila Severní Koreji dovážet zboží pro denní potřebu.

Čínští pracovníci na celním úřadě oděni do ochranných obleků provedli u příchozích opatření s cílem zabránit šíření koronaviru, například jejich zavazadla postříkali dezinfekčním přípravkem, popsala Kjódó. Diplomaty nyní čeká dvoutýdenní karanténa v Tan-tungu.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Crocs žaluje Walmart a další firmy za kopírování svých známých bot

Výrobce obuvi Crocs obviňuje Walmart a další firmy z kopírování svých známých barevných plastových bot. Čtyři žaloby kvůli porušení ochranné známky a zneužití duševního vlastnictví podal minulý týden proti zhruba 20 společnostem u amerických soudů. Píše o tom server CNN. V žalobě podané ve státě Colorado Crocs uvádí, že Walmart prodává levnější verzi jeho plastových dřeváků, které jinak stojí 50 dolarů (1090 Kč), a to pod různými jinými názvy jako Time and Tru a George.

Crocs v coloradské žalobě také tvrdí, že kopie jeho výrobků "mohou způsobit zmatek nebo uvést v omyl, mohou zklamat zákazníky, a proto porušují ochrannou známku Crocs". Takzvané crocsy dříve čelily posměchu, ale v posledních letech si je lidé velmi oblíbili. A pro některé spotřebitele, kteří hledají pohodlí, je to bota jako stvořená do pandemie, píše CNN.

Firma v roce 2020 zaznamenala vůbec nejlepší tržby v celé své historii. Zahájila také spolupráci s některými slavnými osobnostmi a jinými značkami, aby přilákala zákazníky z generace Z, tedy lidi narozené od poloviny devadesátých let 20. století do roku 2012. Na zvláštních kolekcích se podílel kanadský zpěvák Justin Bieber, rapper Post Malone a řetězec KFC. Rychle se rozprodala kolekce vydaná loni v září vzniklá ve spolupráci s latinskoamerickým zpěvákem Bad Bunnym.

Zdroj: ČTK
Další zprávy