Berlín - Německý úřad řízení letového provozu DFS na základě zkušenosti se zřícením letounu Germanwings vyzval letecké firmy a úřady k vyvinutí technologie, která by v krajním případě umožnila ovládat letadla ze země a navést je na přistání.
Podle úřadu by přitom šlo navázat na výsledky výzkumného projektu EU z let 2006-2009, který se takovou možností zabýval.
"Musíme přemýšlet o tom, co přijde po dnešních technologiích, a také o ovládání ze země," prohlásil dnes na tiskové konferenci šéf DFS Klaus-Dieter Scheurle. Nová technologie by podle něj mohla být zavedena v příštím desetiletí.
Už po teroristických útocích z 11. září 2001 EU zahájila projekt Sofia (Safe automatic flight back and landing of aircraft). Během něj se v simulátoru testovaly možnosti ovládání uneseného letadla ze země. Programu se zúčastnilo několik národních úřadů řízení letového provozu a leteckých firem.
Díky novým možnostem by se dalo předejít i situaci, kdy pilot se strojem záměrně havaruje.
Při katastrofě letounu Germanwings z 24. března druhý pilot navedl stroj letící na trase z Barcelony do Düsseldorfu zřejmě úmyslně ke zřícení ve francouzských Alpách. V troskách boeingu zahynulo všech 150 lidí na palubě.
Nicméně i řízením ze země by letadlo podléhalo lidskému faktoru, jehož selhání v současné době jednoduše nelze předejít.