Washington - Šestapadesátiletá Julie Hernandezová, pokladní v prodejně Home Depot v texaském San Antoniu, dala v posledních prezidentských volbách v USA hlas demokratické kandidátce Hillary Clintonové. Donalda Trumpa nikdy neměla ráda. A nemá ho ráda ani jako amerického prezidenta.
Připouští nicméně, že jeho daňová reforma není tak špatná věc, jak si myslela ještě loni v prosinci, když ji americký Kongres, ovládaný republikány, bez jediného hlasu opozičních demokratů schválil.
"Moc tomu nerozumím, nevěděla jsem, že je to z daňových úlev," popisuje Julie Hernandezová reportérovi agentury Reuters nečekaný bonus na své lednové výplatní pásce ve výši 140 dolarů.
Sama žije od výplaty k výplatě, takže peníze jsou pro ni v každém případě "úžasným překvapením". V řetězci Home Depot pracuje teprve osm měsíců a nic takového nečekala. Jak jí ovšem vysvětlil její přítel, zvýšený příjem souvisí právě s Trumpovou daňovou reformou.
Společnost Home Depot, provozující prodejny s vybavením pro domácnosti, zahrádkáře a kutily, patří mezi více než 200 velkých amerických firem, které v důsledku reformy vyplatily svým zaměstnancům jednorázové bonusy.
Dále mezi ně patří největší američtí zaměstnavatelé jako Walmart, AT&T, nebo American Airlines. Zvláštní prémii podle odhadu konzervativní organizace Američané pro daňovou reformu už dostaly nejméně tři miliony pracujících po celých USA.
Reforma také sice ne nijak výrazně, ale přinejmenším v částkách několika desítek dolarů měsíčně sníží letos většině Američanů přímé daně. A to už se konkrétně projevilo v jejich lednových výplatách.
Od negace k optimismu
Není proto divu, že Američané ztrácejí původní nedůvěru k Trumpově daňové reformě. Ještě loni v prosinci, kdy prezident Trump zákon podepsal, ji považovala většina Američanů, okolo 60 procent, za špatnou věc, na které vydělají jen nejbohatší lidé a velké korporace.
První konkrétní dopady reformy ukazují, že sice skutečně přináší největší daňové úlevy nejmajetnějším Američanům, ale zároveň snížila daně osmi z desíti běžných domácností. A negativní názor veřejnosti se mění.
Podle čerstvého průzkumu pro deník New York Times nyní už těsná většina Američanů, 51 procent, s reformou souhlasí. "Veřejné mínění se posouvá ve prospěch reformy. Ve srovnání s počátkem je to dramaticky jiné," potvrdil Jon Cohen, vedoucí firmy Survey Monkey, která průběžné průzkumy provádí pro deník New York Times.
Základním bodem reformy bylo snížení korporátní daně z 35 na 21 procent. Opoziční demokraté, kteří v Kongresu hlasovali jako jeden muž proti reformě, už v týdnech před jejím schválením tvrdili, že půjde o "Trumpův dárek pro nejbohatší Američany".
Po schválení zákona demokraté tuto rétoriku ještě přitvrdili. Podle Nancy Pelosiové, šéfky demokratů ve Sněmovně reprezentantů ze začátku ledna, přináší reforma "velké bonusy korporátní Americe, zatímco obyčejným pracujícím dává jen drobky".
Nižší daně, více investic
Jenže z aktuální situace a ohlasů běžných Američanů vyplývá něco jiného. "Můj příjem je vyšší a moji zaměstnanci to vidí na svých výplatách také," říká Colleen Doeringová, která s manželem vlastní malou úklidovou firmu v Orlandu na Floridě. Jak uvedla pro New York Times, jejich daně měsíčně klesly o "několik stovek dolarů" a manželé nyní uvažují o tom, že svoji firmu rozšíří a najmou další zaměstnance.
Podle amerického Národního sdružení nezávislých podnikatelů (NFIB) nejde vůbec o ojedinělý případ, ale naopak o trend. Důvěra podnikatelů ve stav ekonomiky je podle NFIB nejvyšší od konce recese v roce 2009. Pětina podniků se chystá najímat nové lidi, třetina předpokládá, že bude investovat do rozvoje byznysu.
Erin Parkerová, učitelka historie na střední škole v San Antoniu, na reformu také nejdříve hleděla velmi skepticky. Teď ale vidí, že malý technologický start-up, kde pracuje její manžel, může díky reformě získat. Parkerová je nezávislá volička. Může to být právě její dojem z daňové reformy, který rozhodne, komu dá letos v listopadu hlas ve volbách do amerického Kongresu.
Main Street is BOOMING thanks to our incredible TAX CUT and Reform law. "This shows small-business owners are more than just optimistic, they are ready to grow their businesses." https://t.co/w9aw68UwOj
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) February 20, 2018
Vítězná taktika! Ale pro koho?
Pro demokraty, kteří dosud vsadili vše na to, že reforma je neoblíbená, je to hodně varovná zpráva. Věřili, že právě s taktikou tvrdé kritiky reformy mohou v listopadu vyhrát a získat většinu přinejmenším v jedné z komor Kongresu USA.
"Teď už jde ale o mnohem méně jistou sázku, než to vypadalo v prosinci. Ještě to není zásadní problém, ale ten posun není pro demokraty pozitivní," popsal Jon Cohen, šéf firmy Survey Monkey, pro New York Times starosti demokratů.
Zatímco republikáni jsou naopak mnohem optimističtější, než vypadaly jejich vyhlídky před dvěma měsíci. A věří, že reforma nakonec může být jejich vítěznou kartou. Jak názorně ukazují i jejich první předvolební reklamy v amerických médiích, které útočí na demokraty právě kvůli jejich odmítání a kritice daňové reformy.
Předvolební spot republikánů: "Žádné drobky, každý dolar se počítá"
V Pensylvánii, kde se budou za necelé dva týdny konat zvláštní doplňovací volby do Kongresu na jedno uvolněné křeslo ve Sněmovně reprezentantů, voličům republikánský spot připomíná, že demokratický kandidát Conor Lamb se ztotožnil s názorem Nancy Pelosiové, že obyčejným lidem reforma nabídla "jen drobky".
Pro vdovu a matku dvou dětí Mary Beth Cirucciovou to ovšem nejsou drobky. "Každý dolar navíc se počítá. Conor Lamb a Nancy Pelosiová jsou mimo, nejsou jedni z nás," tvrdí Cirucciová v závěru půlminutového republikánského spotu.
Bitva o americký Kongres v listopadu bude ještě hodně tvrdá a těsná.
VIDEO: Donald Trump ke stavu unie: Toto je náš nový americký moment