Návštěvnost Tibetu mají zvýšit nové aerolinky

Monika Horáková
22. 6. 2010 15:40
Polostátní firma zahájí první lety v roce 2011
Tibetské modlitební praporky lungta
Tibetské modlitební praporky lungta | Foto: Reuters

Peking - Tibetské hlavní město Lhasu bude s vybranými čínskými městy spojovat od poloviny roku 2011 několik leteckých linek. Provozovat je má polostátní společnost Tibet Airlines.

Stane se první čínskou leteckou společností, jež bude sídlit na území Tibetu.

Cílem projektu je podle deníku China Daily oživit turistický ruch v Tibetu, který je v posledních letech kvůli politickým nepokojům spíše na ústupu. Čína prý právě kvůli možnému nebezpečí opakovaně omezovala vstup cizinců na území Tibetu.

Čínské úřady vydaly povolení pro letecké spojení letos v březnu.

Nová letecká společnost bude mít sídlo na letišti Gongkar, které je vzdáleno asi 100 kilometrů od hlavního města Tibetu Lhasy. Podle některých zdrojů zahájí činnost s registrovaným kapitálem 280 miliónů jüanů (zhruba 862 miliónů korun). Tibet Airlines budou nabízet osobní i nákladní přepravu.

Provoz v prvních pěti letech by mělo zajistit dvacet letadel.

Hrozba počínštění

Čína se dopravní dostupnost Tibetu snaží systematicky zlepšovat. V roce 2006 zahájila provoz Čchingchajsko-tibetská železnice, nejvýše položená trať na světě. Cílem rozvoje dopravy v Číně je přimět obyvatele zbytku Říše středu k cestám, případně i přestěhování se na "střechu světa".

Peking uvádí, že nová letiště, silnice a železnice přispějí k rozvoji Tibetu a zvýší životní úroveň místních obyvatel. Ochránci lidských práv však tyto kroky kritizují. Podle nich vedou k devastaci místní kultury a tradic.

Železnice do hlavního města Tibetu - Lhasy.
Železnice do hlavního města Tibetu - Lhasy. | Foto: Nová Čína

"Příkladem toho, co se dá v budoucnosti od železnice očekávat, je situace v Kašgaru v Ujgurské autonomní oblasti. Nádraží je určeno převážně pro Číňany, a tak tam převažují čínské stánky, nápisy v čínštině a čínští zaměstnanci. Jediná ujgurská restaurace je ukrytá za vzdáleným rohem rozsáhlého komplexu se čtyřiceti čínskými kavárnami," psaly Tibetské listy, které vydává nezisková organizace Lungta sídlící v Praze, již v roce 2001.

"Vlaky cestuje jen minimum Ujgurů, protože většina z nich si tento luxus nemůže dovolit, a tak se dopravují spíše autobusy. Podobně i Tibeťanům hrozí, že se stanou bezmocnou menšinou a "kulturními relikty" pro čínské a zahraniční turisty," uvádí se dále v Tibetských listech.

Protibetské organizace ve výstavbě železnice vidí zejména nástroj k realizaci čínské populační politiky a k úplnému počínštění této oblasti. 

 

Právě se děje

Další zprávy