Na Měsíci je voda, potvrdili vědci tří expedic

Lucie Kalivodová
24. 9. 2009 23:14
Z kubickémo metru měsíční zeminy lze vymačkat až litr vody
Povrch Měsíce.
Povrch Měsíce. | Foto: Ústav fyziky atmosféry Akademie věd ČR

Londýn/Washington - Data ze tří vesmírných misí včetně první indické mise sondy Chandrayaan 1 potvrdila, že na povrchu Měsíce je překvapivě voda. Informují o tom světové agentury s odvoláním na článek, který vyjde v pátečním čísle časopisu Science.

Množství vody není podle vědců nikterak veliké, ale podle všeho by astronautům stačilo, aby mohli na Měsíci žít.

"Pokud máte kubický metr měsíční zeminy, můžete z ní vymačkat až litr vody," řekl zpravodajskému serveru BBC americký vědec Larry Taylor.

Carle Pietersová z Brown University na Rhode Islandu a její kolegové přezkoumali data sesbíraná indickou misí a objevili spektrografický důkaz vody. Experti tvrdí, že voda se koncentruje spíše na pólech Měsíce.

"Když hovoříme o vodě na Měsíci, nemáme ne mysli jezera, oceány, ani louže. Vodou na Měsíci myslíme molekuly vody a hydroxyl, který reaguje s molekulami skla a prachu specificky v horní milimetrové vrstvě lunárního povrchu," řekla Pietersová.

Jessica Sunshineová z University of Maryland se svými kolegy využili při zkoumání objevu infračerveného mapování měsíčního povrchu. Další vědci pod vedením Rogera Clarka z americké agentury Geological Survey použili spektrometr.

"Tato zjištění o výskytu vody na povrchu Měsíce se shodují v intenzivním zájmu na vodě na pólech planety," napsal v komentáři Paul Lucey z University of Hawaii, který nebyl do projektu zapojen.

"Mohou tam být ale i mokřejší oblasti, daleko od míst, odkud byly odebrány zkoumané vzorky," dodal. Podle jeho slov je však nejcennějším faktem nových zkoumání zjištění, že Měsíc není suchý.

V říjnu by měly nové poznatky doplnit informace z americké sondy Lunar Crater Observation a Sensing Satelliet (LCROSS), která je na své misi od června.

Foto: Aktuálně.cz

Hlavním úkolem bude zjistit možnou přítomnost vody v kráterech na jižním pólu Měsíce, o což se NASA pokusí pomocí řízeného dopadu rakety na lunární povrch.

Vloni prokázali američtí vědci stopy vodíku ze vzorků měsíčního povrchu ze 70. let. Vodík v horninách na Zemi je součástí vody. I v nejbohatším vzorku zkoumaného materiálu bylo ale vodíku desetkrát až dvacetkrát méně, než kolik ho obsahuje zemský plášť.

Objev byl před rokem pro vědce pozoruhodný a sliboval, že opět díky němu pochopí více o tom, jak se tvořila naše Sluneční soustava.

Experti tvrdí, že nynější objev je průlomem, který změní dosavadní zkoumání Měsíce.