Sydney - Australské aerolinie Qantas jsou připraveny obrátit se na soud, pokud se s britským koncernrm Rolls-Royce, který pro obří airbusy A380 vyrábí motory Trent 900, nedohodne na odškodnění.
Na to si australská společnost činí nárok v souvislosti s nehodou jednoho z airbusů, který musel 4. listopadu nouzově přistát v Singapuru. Qantas, jehož technici zjistili při prohlídce letounu závadu na turbíně motoru, byl následně nucen své airbusy odstavit.
Technická prohlídka odhalila na motoru závadu vzniklou při montáži, kvůli které došlo k oslabení stěny trubice přivádějící do motoru olej. Ten se při inkriminovaném letu dostal do turbíny a ve žhavé směsi vzduchu a leteckého benzinu se vznítil. Motor airbusu se posléze při letu rozpadl.
"Jedná se o konstrukční závadu a zjevně o velkou," citoval deník The Independent experta na tryskové letouny z Univerzity v Novém Jižním Walesu Petera Marosszekyho.
Režim technických zkoušek
Rolls-Royce se snaží zaplašit obavy a minimalizovat ztráty vzniklé v souvislosti s odhalenou závadou.
"Zavedli jsme u všech airbusů, jichž se to týká, režim pravidelných technických zkoušek, který zajistí bezpečný provoz letounů," stojí ve středečním prohlášení britského koncernu.
Výkonný ředitel Qantas Alan Joyce již oznámil, že jeho společnost bude po britském výrobci požadovat finanční náhradu za ztráty vzniklé vzhledem k výpadku desítek letů.
Závada se projevila pouze u motorů Trent 900, které do svých airbusů nechaly namontovat společnosti Qantas, Lufthansa a Singapore Airlines. Celkem je postiženo na dvacet obřích čtyřmotorových letounů.
Část strojů australských aerolinek mezitím létá znovu. Vedení společnosti tvrdí, že další selhání motorů nehrozí.
Airbusy společností Air France a Emirates Airlines, které používají jiný druh motoru, žádné technické problémy nemají.
Dvouspochoďový A380 může vzít na palubu až osm set pasažérů. Společnost Qantas používá verzi, která běžně přepravuje okolo 450 cestujících.